صرف بی حاصل ۴۶ میلیارد دلار در میدان پارس جنوبی

جمعه, 3ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

pars

خبرگزاری رسمی مهر در ایران نوشت که برغم صرف ۴۶ میلیارد دلار در طرح توسعۀ میدان گازی پارس جنوبی طی سه سال گذشته، حتا یک مرحله از این طرح به مرحلۀ بهره برداری نرسیده است.

خبرگزاری مهر تصریح می کند که در خرداد ١٣٨٩، قرارداد طرح توسعۀ سه سالۀ هشت مرحله از میدان گازی پارس جنوبی امضا شد و اکنون با گذشت ٣ سال از امضای این قرارداد هیچیک از فازهای این طرح به مرحلۀ بهره برداری نرسیده است؛ همین منبع بعید دانسته که حتا تا سال آینده این طرح به مرحلۀ تولید برسد.

با این حال، محمود احمدی نژاد در زمستان سال گذشته اعلام کرده بود که تا پایان دورۀ دوم ریاست جمهوری او، یعنی تا یک ماه دیگر، با اجرای سه سالۀ طرح توسعۀ هشت مرحله از میدان گازی پارس جنوبی ظرفیت تولید این میدان دو برابر خواهد شد.

به گزارش ار اف ای، در حالی که وزارت نفت جمهوری اسلامی تحریم های بین‌المللی را عامل اصلی تأخیر در بهره برداری از مراحل جدید میدان گازی مشترک پارس جنوبی اعلام می کند، منتقدان دولت در حکومت اسلامی مدعی‌اند که بی‌درایتی دولت در اولویت‌بندی مراحل و بی‌دقتی در تخصیص و تزریق منابع، باعث به وجود آمدن وضعیت کنونی در این میدان گازی مشترک با کشور کوچک قطر شده است.

در این حال، احمد قلعه بانی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، به تازگی گفته است که قرار است در سال جاری ٣٠میلیارد دلار دیگر در طرح توسعۀ میدان گازی پارس جنوبی سرمایه گذاری شود.

صرف بی حاصل ۴۶ میلیارد دلار در میدان مشترک پارس جنوبی طی سه سال گذشته دیگر مراحل قدیمی این میدان را که با کمبود منابع روبرو شده اند با بحران بهره برداری روبرو کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.