مراسم یادبود علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی به قتل رسیده در فضای امنیتی برگزار شد/ ویدئو

جمعه, 24ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ شب دوشنبه توسط دو زندانی دیگر در این زندان با ضربات پرتعداد چاقو به قتل رسید و روز چهارشنبه ۲۲ خرداد به دلیل تعجیل مسئولین جهت کفن و دفن بدون اعلام عمومی قبلی به بهشت زهرا منتقل شده و با حضور حدود ۵۰ نفر از اعضای خانواده و دوستان وی به خاک سپرده شد. روز جاری جمعی از فعالین مدنی، خانواده زندانیان و فعالین سیاسی به همراه دوستان، آشنایان و خانواده شیرمحمدعلی با اعلام قبلی در محل مزار او حاضر شدند. مراسم روز جاری با حضور نیروهای امنیتی و لباس شخصی همراه بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۲۴ خردادماه ۹۸، جمعی از فعالین مدنی، خانواده زندانیان سیاسی به همراه دوستان و آشنایان علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی به قتل رسیده در محل مزار وی حاضر شدند.

مراسم روز جاری با اعلام قبلی و با حضور گسترده حاضرین و در جوی کاملا امنیتی صورت گرفت.

یکی از حاضرین در این مراسم به گزارشگر هرانا گفت: “حضور نیروهای امنیتی لباس شخصی و انتظامی بسیار پررنگ بود و از همان دقایق آغازین مراسم مامورین با عکس برداری و فیلمبرداری از حاضرین و همچنین ثبت پلاک خودروی حاضرین سعی در امنیتی‌تر کردن فضا و ممانعت از برگزاری مراسم داشتند با این حال حاضرین مراسم را ترک نکردند”.

وی در ادامه افزود: “در خلال مراسم توسط نیروهای امنیتی اجازه استفاده از میکروفن به حاضرین داده نشد و برای برهم زدن نظم مراسم به دستور نیروهای امنیتی صندلی‌های مراسم خارج شد”.

طی این مراسم حاضرین به خواندن سرود و یادآوری شرایط زندانیان سیاسی و هم‌بندان علیرضا شیرمحمدعلی پرداخته و با مادر و خانواده‌های دیگر زندانیان سیاسی ابراز همدردی کردند.

این مراسم در حالی به پایان رسید که گزارشی از برخورد و بازداشت حاضرین تاکنون دریافت نشده است.

لازم به ذکر است روز گذشته جمعی از دوستان و همبندیان علیرضا شیرمحمدعلی، خانواده‌های زندانیان و فعالین سیاسی و مدنی با انتشار یادداشتی اعلام کرده‌اند که روز جمعه بر سر مزار این زندانی سیاسی به قتل رسیده جمع خواهند شد.

در این یادداشت آمده بود: “به نام پروردگار مهربان؛ علیرضای عزیز، هنوز باور نداریم که رفته ای. مهربانی‌ها و فداکاری های تو را همیشه به یاد خواهیم داشت که برای داشتن ایرانی آزاد و آباد تلاش کردی و در این راه جان خود را تقدیم نمودی. یادت همیشه با ماست. روز جمعه، ۲۴ خرداد ماه ۹۸، ساعت ۱۶، در قطعه ۳۲۴ بهشت زهرا ردیف ۹۷ شماره ۶۶ در کنار مزارش دورهم جمع می‌شویم تا شاید مرهمی بر دل داغدیده یکدیگر و شاید تسلی خاطری برای مادر عزیزش باشیم”.

همزمان بیش از یکصد تن از دراویش زندانی محبوس یا آزاد شده از زندان تهران بزرگ با انتشار نامه ای به قتل این زندانی جوان واکنش نشان داده و از خانواده های خود خواستند که در این مراسم شرکت کنند.

لازم به ذکر است قتل این زندانی در ساعات پایانی شب دوشنبه توسط دو زندانی محکوم از بابت جرائم مربوط به مواد مخدر و قتل صورت گرفته است. وی از طریق ضربات چاقو در ناحیه شاهرگ و شکم به شدت مجروح شده و پیش از اعزام به بیمارستان جان خود را از دست داده است.

روز چهارشنبه ۲۲ خردادماه ۹۸، پیکر علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی جان باخته بدون اعلام عمومی قبلی در قطعه ۳۲۴ ردیف ۹۷ شماره ۶۶ در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

علیرضا شیرمحمدعلی فرزند محمدرضا، متولد ۱۵ شهریور ۱۳۷۶ (۲۱ ساله) و  اهل محله نازی آباد تهران در تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۷ به دلیل فعالیت در فضای مجازی بازداشت شده‌ و از بابت اتهامات “توهین به مقدسات”، “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی”، “توهین به رهبری” و “تبلیغ علیه نظام” به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد.

لازم به ذکر است مرگ زندانیان سیاسی در ایران بر اثر شرایط محیطی، بدرفتاری مسئولین، عدم رسیدگی پزشکی تعمدی و بروز درگیری در اثر عدم رعایت اصل تفکیک جرائم سابقه ای طولانی دارد. وقایعی که کمتر تاکنون به مجازات عوامل آن منتهی شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.