به بهانه ۳۰ خرداد، دهمین سالگرد به خون غلتیدن ندا آقا سلطان؛

پنجشنبه, 30ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

ندا آقاسلطان یکی از ده‌ها نفری بود که در جریان اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ در روز شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در محلهٔ امیر آباد تهران به ضرب گلوله کشته شد، گلوله ای که شاید بتوان گفت علی خامنه‌ای در نماز جمعه روز قبل(۲۹ خرداد ۱۳۸۸) آنرا آماده شلیک کرده بود، آنجا که با سخنان خود چراغ سبزی به نیروهای سرکوبگر داد تا مردم معترض را به خاک و خون بکشند.

فیلمی کوتاه از آخرین لحظات زندگی ندا منتشر شد. فیلمی که با یک تلفن همراه گرفته شده بود! این ویدیوی چند دقیقه‌ای بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های جهان به‌دنبال داشت تا حدی که هفته نامه تایم، لحظه جان سپردن وی را پربیننده‌ترین مرگ یک انسان در تاریخ بشریت خواند. آرش حجازی پزشک و نویسنده‌ای که خود شاهد ماجرا بوده و در ویدیوی مذکور مشخص است، می‌گوید که تلاش ناموفقی برای جلوگیری از خون‌ریزی و مرگ او انجام داده‌است، عامل قتل ندا آقاسلطان را یکی از موتورسواران شبه نظامی بسیج می‌دانند که برای مدت کوتاهی توسط مردم معترض دستگیر شده‌است. این متهم به قتل که بعدها از وی با نام عباس کارگرجاوید یاد شد، یک سال بعد از مرگ وی از سوی دادگاه برای ادای توضیحات فرا خوانده شد اما به سادگی ناپدید شده‌ بود!

«ندا» در خارج و داخل ایران، به‌عنوان نماد ندای اعتراض ایرانیان و ندای آزادی خواهی ایرانیان و نماد صدای اعتراض دموکراسی خواهان در این اعتراضات شناخته می‌شود و برخی از عنوان «فرشته آزادی» برایش استفاده کردند.

قاتل ندا نیز همچون قاتل محمد مختاری، مصطفی کریم بیگی، علی موسوی، امیر‌ارشد تاجمیر و بسیاری دیگر از معترضان سال ۸۸ که در اعتراضات مسالمت آمیز آن سال کشته شدند، هرگز پیدا نشد.

«یاد ندا و دیگر شهدای راه آزادی گرامی»

@Shahrvandyar


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.