قاضی ناظر بر زندان: شما دراویش اغتشاش‌گرید و نه زندانی امنیتی

جمعه, 31ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

در پی درگیری‌ زندانیان «فشافویه» با درویش‌های گنابادی زندانی، مصدوم شدن دو تن از آن‌ها و تحصن برخی از درویشان در اعتراض به تفکیک نشدن جرایم در زندان، قاضی ناظر بر زندان به درخواست آن‌ها پاسخ داده است: «شما زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی نیستید. شما اغتشاش‌گرید! تلاش نکنید، شما را همین‌جا نگه می‌داریم.»

درویش‌های گنابادی به عنوان پرتعدادترین زندانیان عقیدتی و سیاسی در تیپ‌های یک، دو، چهار و سالن «امن» زندان فشافویه نگه‎داری می‌شوند. آن‌ها و خانواده‌هایشان بارها با مراجعه به مسوولان زندان و مراجع قضایی، درخواست اجرای تفکیک جرایم را مطرح کرده‌ اما هربار با پاسخ‌هایی چون «پی‎گیری می‌شود» روبه‌رو شده‌اند بدون آن‌که تغییری در وضعیت آن‎ها ایجاد شود. این افراد در حال حاضر بین زندانیان مواد مخدر، مالی و اشرار نگه‌داری می‌شوند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی بارها ادعا کرده است اصل تفکیک جرایم را در خصوص زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی اجرا می‌کند. حتی پس از مرگ «علی‎رضا شیرمحمدی» در همین زندان فشافویه، اعلامیه‌ای صادر شد که در آن اجرای این اصل را تضمین می‌کرد. در حالی‌که نه تنها علی‎رضا شیرمحمدی قربانی اجرا نشدن این اصل شد بلکه در حال حاضر نگرانی پیرامون سلامت جسم و روح درویش‌های گنابادی شدت گرفته است.

در عین‌حال، گفته می‌شود مسوولان زندان فشافویه با همراهی افسر نگهبان، زندانیان را برای تحریک درویش‌های گنابادی بسیج می‌کنند تا زمینه‌های درگیری ایجاد شود. به طوری‌که زندانیان جرایم مالی، مواد مخدر و اشرار با توهین به عقاید آن‌ها، به تحریک درویشان می‌پردازند. توهین‌هایی که آن‌ها از سوی بازجویان خود شنیده‌اند، از زبان زندانیان فشافویه هم نصیب‌شان می‌شود؛ عباراتی چون «سگ‌سیبیل»، «علی‌اللهی» یا «داعشی».

تنها در یک نمونه، روز ۲۷ خرداد امسال زندانیان عادی فشافویه به تحریک درویشان پرداختند، آن‌ها را «اغتشاش‌گر» خواندند و با آن‌ها گلاویز شدند؛ یعنی دقیقا همان حرفی که قاضی ناظر بر زندان به زبان آورده بود. این اظهارنظر باعث ایجاد درگیری میان آن‌ها شد و «مصطفی عبدی» از ناحیه صورت آسیب دید و بینی «رضا سیگارچی» شکست.

در پی این درگیری، درویشان زندانی بار دیگر خواستند تا اصل تفکیک جرایم میان زندانیان عقیدتی، مالی، مواد مخدر و اشرار اجرا شود. اما به نظر می‌رسد مسوولان قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها توجهی به این خواسته نشان نمی‌دهند و آن‌طور که از اظهارات قاضی ناظر بر زندان برمی‌آید، در پی تحریک زندانیان و ایجاد درگیری‌های بیش‎تر هستند. قاضی حالا به درویشان زندانی گفته است هر کاری می‌خواهید، بکنید اما شما در همین شرایط نگه‎داری خواهید شد.

روز ۲۹ خرداد، درویشان زندانی در تیپ‌های یک و چهار در اعتراض به اجرایی نشدن اصل تفکیک جرایم، تحصن کرده بودند. آن فرد زندانی هم که باعث آسیب به مصطفی عبدی و رضا سیگارچی شده و از بند بیرون انداخته شده بود، دوباره به بند برگشته است. درویشان خواستار انتقال او از این بند شده‌اند اما هنوز اقدامی رخ نداده است. شماری دیگر از زندانیان فشافویه به سراغ «صالح مرادی»، از درویشان زندانی رفته‌اند و او را «خراب‌کار» خوانده‌اند.

گفته می‌شود زندانیان شرور این بند با کندن میله‌های نصب‌شده پشت شیشه‌های بندها، شمشیر می‌سازند و علیه یک‌دیگر در درگیری‌ها استفاده می‌کنند، مساله‌ای که به کابوس شبانه برخی از درویشان تبدیل شده است.

علی‌رضا شیرمحمدی هم در همین زندان به وسیله چاقو به قتل رسید. اما چه طور زندانیان در این زندان به سلاح دست‌رسی دارند و چه گونه یک زندانی در سلول انفرادی می‌تواند به سلاح سرد دست پیدا کند؟ اگر اصل تفکیک جرایم رعایت نمی‌شود، چه نهادی پاسخ‌گوی نبود امنیت جانی برای زندانیان است؟ نهاد ناظر بر زندان چه نوع نظارتی بر زندانیان، به ویژه در چنین بندهایی دارد؟

براساس اخباری که از این زندان بیرون می‌آیند، امنیت جانی زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی در بندهای فشافویه در خطر است و مسوولان به جای حفظ امنیت آن‌ها، در پی انتقام‌جویی و زمینه‌سازی درگیری‌های پرخطر دیگر هستند.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.