نظرسنجی: نام ایران در راس کشورهایی که از نفوذ خود برای مقاصد بد بهره می‌گیرند

جمعه, 31ام خرداد, 1398
اندازه قلم متن

آیت‌الله خامنه‌ای در جمع فرماندهان ارتش و سپاه

آیت‌الله خامنه‌ای در جمع فرماندهان ارتش و سپاه

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ایران در قعر جدول استفاده از نفوذ خود در راه مقاصد بد است.

در این نظرسنجی که توسط شرکت تحقیقاتی و نظرسنجی «ایپسوس» انجام شده و در وب‌سایت کینگز کالج لندن منتشر شده است، بیش از ۱۷ هزار نفر از ۲۴ کشور شرکت کرده‌اند.

این نظرسنجی همراه با سخنرانی دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه اسبق بریتانیا و رئیس کنونی «کمیته بین‌المللی نجات» منتشر شده است.

در متن سخنرانی آقای میلیبند در این باره آمده است: «در دوره‌ای قرار داریم که جرائم جنگی و حملات به فعالان امور انسان‌دوستانه معمولا بدون مجازات باقی می‌ماند.»

نظرسنجی ایپسوس نشان می‌دهد که ۳۱ درصد افراد بر این عقیده بوده‌اند که ایران از نفوذ خود بیشتر برای امور بد و منفی استفاده می‌کند و تنها شش درصد گفته‌اند ایران از نفوذ خود در امور مثبت استفاده می‌کند و نهایتا ۲۰ درصد نیز گفته‌اند که ایران از نفوذ خود هم برای مقاصد مثبت و هم منفی استفاده می‌کند.

همچنین ۳۲ درصد گفته‌اند که ایران نسبت به ۱۰ سال پیش، بیشتر از نفوذ خود برای مقاصد بد استفاده می‌کند.

به گفته ۲۵ درصد شرکت‌کننده‌ها، عربستان از نفوذ خود برای مقاصد منفی استفاده می‎کند. ۲۴ درصد آنها همین نظر را درباره اسرائیل، ۲۵ درصد درباره روسیه و ۲۲ درصد درباره آمریکا داشته‌اند.

در این میان‌، از لحاظ استفاده از نفوذ کشور در راه مقاصد خوب، کانادا، سازمان ملل و آلمان بهترین جایگاه‌ها را داشته‌اند.

به گفته ۳۶ درصد شرکت‌کننده‌ها در این نظرسنجی، کشور آنها باید تنها با کشورهایی روابط بازرگانی داشته باشد که از لحاظ حقوق بشر پرونده قابل قبولی دارند، حتی اگر این کار به اقتصاد کشور لطمه بزند، اما ۳۳ درصد بر این عقیده بودند که بدون توجه به موضوع حقوق بشر، کشور آنها باید برای بهبود اقتصاد خود با هر کشوری تعامل تجاری داشته باشد.

همچنین ۵۱ درصد گفته‌‎اند اگر در کشوری جرائم جنگی اتفاق افتاد، دیگر کشورها باید برای توقف آن مداخله کنند، حتی اگر این مداخله به نقض حاکمیت آن کشور منجر شود.

آقای میلیبند با اشاره به نتایج این نظرسنجی گفته است مردم بیشتری در جهان به پایبندی به حقوق بشر و توجه به مسائل جهانی رغبت نشان می‌دهند.

وی همچنین گفته است افزایش سیاست‌های ملی‌گرایانه منجر به دو رویکرد شده است: کسانی که فکر می‌کنند قوانین و قواعد بعد از جنگ جهانی دوم باید تقویت شود و کسانی که خلاف این فکر می‌کنند.

نتایج اخیر انتخابات پارلمانی اروپا نیز نشان داد که نامزدهای ملی‌گرا، افراطی‌های دست راستی و عوامگرایان در میان مردم اروپا محبوبیت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند.

منابع: کینگز کالج لندن، روزنامه گاردین، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.