آمریکا خواستار نشست شورای امنیت درباره ایران شد

شنبه, 1ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

آمریکا اعضای شورای امنیت را به نشستی ویژه برای رایزنی درباره بحران ایران فراخوانده است. پیش از این ایران به خاطر “عملیات آشکار جاسوسی” علیه آمریکا به شورای امنیت شکایت برده بود.

    
USA New York - UN Sicherheitsrat zu sexueller Gewalt (Getty Images/D. Angerer)

ایالات متحده از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است که در نشست ویژه‌ای مسائل مربوط به ایران را به بحث بگذارند.

بنا به گزارش خبرگزاری آلمان، دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفته است که ایالات متحده قصد دارد روز دوشنبه (۲۲ ژوئن) در نشستی ویژه و پشت درهای بسته آخرین اطلاعات درباره تحولات مرتبط با ایران و همچنین تحقیقات درباره حمله به نفتکش‌ها را در اختیار اعضای شورای امنیت قرار دهد.

با سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط دفاع ضدهوایی سپاه پاسداران مشاجره میان دو کشور شکل حادتری به خود گرفته است.

بامداد پنجشنبه ۳۰ خرداد (برابر ۲۰ ژوئن) سپاه پاسداران اعلام کرد که یک فروند پهپاد آمریکایی را بر فراز قلمرو ایران ساقط کرده است.

آمریکا ضمن محکوم کردن اقدام ایران اعلام کرد که پهپاد یادشده نه در قلمرو ایران، بلکه در آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته است.

دونالد ترامپ در پیامی توییتری اعلام کرد که ارتش آمریکا قصد داشته شامگاه پنجشنبه به سه هدف حساس در ایران حمله کند. او در آخرین دقایق از این حمله جلوگیری کرده است.

رئیس جمهور ایالات متحده علت تغییر تصمیم خود را چنین توضیح داده که چنانچه حمله صورت می‌گرفت، “به مرگ حدود ۱۵۰ نفر منجر می‌شد، که با سرنگونی یک پهپاد تناسبی نداشت”.

شکایت ایران

یک سخنگوی سازمان ملل تأیید کرده است که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نامه‌ای از نمایندگی ایران دریافت کرده و آن را به شورای امنیت فرستاده است.

در نامه مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، آمده است که پهپاد واژگون‌شده در حین “عملیات آشکار جاسوسی” در قلمرو ایران بوده است.

در نامه گفته شده است که از طرف مأموران ایرانی چندین بار هشدار داده شده، اما پهپاد مزبور به حرکت خود به داخل قلمرو هوایی ایران ادامه داده، چیزی که در تناقض آشکار با حقوق بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد است.

بنا به اطلاع کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا آخرین تحولات در مناقشه با ایران را با محمد بن سلمان، ولیعهد بانفوذ عربستان سعودی در میان گذاشته است.

عربستان با گرایش به آیین تسنن وهابی، ایران پیرو اسلام شیعی را بزرگترین دشمن خود می‌داند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.