گزارش سالیانه آمریکا از آزادی مذهب در جهان؛ «ایران یکی از بدترین کارنامه‌ها را دارد»

شنبه, 1ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید که سرکوب بهاییان، مسیحیان و دیگر اقلیت‌های دینی در ایران همچنان وجدان‌ها را به درد می‌آورد

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید که سرکوب بهاییان، مسیحیان و دیگر اقلیت‌های دینی در ایران همچنان وجدان‌ها را به درد می‌آورد

وزیر خارجه ایالات متحده روز جمعه ۳۱ خرداد با ارائه گزارش سالیانه آزادی‌های مذهبی در جهان، حکومت ایران را به سرکوب اقلیت‌های دینی متهم ساخت.

مایک پومپئو طی مراسمی که در وزارت خارجه ایالات متحده برگزار شد، اظهار داشت: «سال ۲۰۱۸ از نظر آزادی‌های مذهبی در جهان مطلوب نبوده و حکومت‌های سرکوبگر و گروه‌های خشونت طلب بسیاری آزادی مردم را سلب کردند. اما ایالات متحده شاهد عمل همه آنهاست و باید پاسخگو باشند.»

وی سپس با فهرست کردن کشورهایی که به گفته او، ناقض آزادی‌های مذهبی در جهان هستند، به مورد ایران پرداخت و گفت: «سرکوب بهاییان، مسیحیان و دیگر اقلیت‌های دینی در ایران همچنان وجدان‌ها را به درد می‌آورد.»

روسیه، چین و برمه نیز دیگر کشورهایی بودند که آقای پومپئو مثال آورد و حکومت آنها را به سرکوب شهروندان خود به خاطر باورهای دینی‌شان متهم کرد.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: «در روسیه شاهدان یهوه که بی‌جهت به آنها لقب تروریست داده‌اند سرکوب می‌شوند. در برمه مسلمانان روهینگیا همچنان تحت خشونت نظامی هستند. در چین سرکوب و تعقیب مومنان ادیان مختلف از جمله مسلمانان و مسیحیان و بودایی‌ها ادامه دارد، گو این که حزب کمونیست می‌خواهد بگوید که من خدا هستم.»

این مراسم با سخنرانی سم براون، نماینده ویژه آمریکا در امور آزادی مذهب در جهان، ادامه یافت که به شدت از حکومت ایران در این زمینه انتقاد کرد.

به گفته او، «ایران یکی از بدترین کارنامه‌ها را در زمینه آزادی‌های مذهبی در سراسر جهان دارد»، کشوری که در آن «شمار بسیاری از بهاییان، مسیحیان دراویش و یهودی‌ها به خاطر باورها و ایمانشان به زندان می‌افتند، از حق تحصیل در دانشگاه محرومند، به آرامگاه‌هایشان بی‌احترامی می‌شود و حتی در برخی موارد مجازاتشان اعدام است».

این مقام آمریکایی در اظهارات خود به اعتراضات دراویش گنابادی در اواخر زمستان ۱۳۹۶ اشاره کرد که با هجوم شدید نیروهای امنیتی ایران خاتمه یافت. آن اعتراضات متوجه اقدام حکومت ایران در حصر خانگی نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی، بود که با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد و صدها تن از دراویش نیز بازداشت شدند.

سم براون آن رخدادها را «یکی از بدترین سرکوب‌های اقلیت‌های مذهبی در ۱۰ سال اخیر توصیف کرد و در نهایت به ایران هشدار داد که واشینگتن ناظر اقدامات جمهوری اسلامی است و تلاش می‌کند حق آزادی مذهبی برای مردم سراسر جهان به رسمیت شناخته شود.

منبع: پخش مستقیم سخنرانی‌ها از بخش فارسی رسانه صدای آمریکا؛ س.ن

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.