یک زندانی ساعاتی پیش از اعدام در سلول انفرادی جان باخت/ اسناد

شنبه, 1ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – مهرداد بابرشمسی، زندانی محکوم از بابت جرائم مرتبط با مواد مخدر که روز سه شنبه هفته جاری جهت اجرای حکم اعدام به سلول های انفرادی زندان بیرجند منتقل شده بود به طرز پر ابهامی پیش از اجرای حکم در سلول انفرادی جان باخت. مسئولین زندان توضیح خاصی در این رابطه ارائه نکردن. خانواده بابرشمسی که پیکر فرزند خود را تحویل گرفتند از مشاهده جراحت و کبودی بر روی پیکر خبر دادند. با وجود درخواست خانواده زندانی جان باخته جهت کالبدشکافی و تحقیق در خصوص دلایل و نحوه جان باختن وی مقامات قضائی اصرار بر دفن هر چه زودتر وی دارند. مهرداد بابرشمسی در حالی جان باخت که خانواده او مدعی هستند دادرسی پرونده او عادلانه نبوده و با تصور احتمال توقف و تغییر حکم تا لحظه آخر پیگیر اقدامات حقوقی این پرونده بوده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیکر مهرداد بابرشمسی ساعات اولیه بامداد امروز توسط زندان بیرجند به آمبولانس تحویل داده و به اصفهان منتقل شد.

یکی از اعضای خانواده بابرشمسی با مشکوک خواندن نحوه جان باختن این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “آثار جراحت و باد کردگی بر روی صورت، دست، پا و شکم بدن بی جان مهرداد دیده می‌شود و برخلاف ساعت رایج برای اجرای حکم اعدام (سحرگاه)، ساعت دو بعد از نیمه شب جسد وی را جهت انتقال به اصفهان به آمبولانس تحویل داده‌اند که میتوان به راحتی تصور کرد زمان فوت حتی بیش از این ساعت بوده است. جسد مهرداد در حال حاضر در سردخانه است و ما نیز پیگیر اخذ مجوز قضائی برای انتقال آن به پزشکی قانونی و انجام تحقیقات لازمه در خصوص دلیل مرگ وی هستیم. اما تاکنون به هر نهادی مراجعه کرده‌ایم اصرار ورزیده‌اند که جسد وی هر چه سریع‌تر باید به خاک سپرده شود”.

گفته می‌شود با اینکه طی تماسی از زندان بیرجند به خانواده این زندانی اطلاع داده شده بود که جهت آخرین ملاقات به زندان مراجعه کنند، مادر وی که در راه بود موفق به ملاقات پیش از مرگ وی نشد. این امر نیز به جان باختن این زندانی پیش از اجرای اعدام بیشتر دامن زده است.

این منبع مطلع همچنین به هرانا گفت که “انتقال وی جهت اجرای حکم اعدام در روز سه‌شنبه در حالی رخ داد که شعبه های ۴۸ و ۴۹ دیوان عالی کشور هر دو پیشتر حکم اعدام وی را نقض کرده بودند که هر چند نهایتا باز حکم اعدام صادر شد ولی نشان از تناقض ها و مشکلات جدی در پرونده داشت. بخصوص که مهرداد ۶ ماه پس از کشف مواد و بر اساس اعتراف دیگران بازداشت شده بود”

عضو خانواده بابرشمسی ادامه داد “مهرداد با اعتقاد به بی گناهی درخواست عفو نکرد با اینحال مدیرکل سازمان زندانهای استان خراسان جنوبی در ملاقات به خانواده گفته بود که او همچنان شانس دومی برای ارائه درخواست عفو که موجب تعویق یا لغو حکم می شود دارد.”

لازم به یادآوری است مهرداد بابرشمسی روز سه شنبه ۲۸ خردادماه ۹۸، جهت اجرای حکم اعدام به سلول های انفرادی زندان بیرجندمنتقل شده و طی تماسی از زندان بیرجند به خانواده وی گفته شده بود که جهت ملاقات آخر پیش از اعدام به زندان مراجعه کنند. وی پیشتر توسط شعبه اول دادگاه عمومی و انقلاب بیرجند به اعدام محکوم شده بود.

بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام، رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در دوره یکساله (اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸) دست‌کم ۲۳۶ شهروند اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. از جمله اعدام شدگان باید به اعدام ۶ کودک-مجرم اشاره کرد و همین‌طور به محل اجرای ۱۳ حکم اعدام که در ملآعام بوده است.

بنا بر همین گزارش بیش از ۷۲ درصد اعدام های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند که اصطلاحا آن را اعدام “مخفیانه” می‌خوانند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.