پمپئو: فشار بر ایران تا شروع مذاکرات ادامه خواهد یافت

یکشنبه, 2ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ایران را به “ارائه اطلاعات نادرست” در ارتباط با حمله به یک پهپاد تجسسی آمریکایی بر فراز تنگه هرمز متهم و تأکید کرده که نقاشی دستی ظریف “واقعیت را عوض نخواهد کرد.”

    
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکامایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است، آمریکا اثبات کرده که “فراتر از هر گونه شکی” پهپاد تجسسی این کشور بر فراز آب‌های بین‌المللی هدف موشک ایران قرار گرفته است. او نقشه دستی که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران از مسیر پروازی این پهپاد و محل سقوط آن منتشر کرده را رد و تأکید کرده که این نقاشی “واقعیت را عوض نخواهد کرد.”

ایران نیز به نوبه خود آمریکا را به نقض حریم هوایی این کشور متهم کرده و می‌گوید، پهپاد آمریکایی را در آسمان قلمرو آبی خود هدف قرار داده است.

مایک پمپئو در بیانیه‌ای که عصر شنبه اول تیر (۲۲ ژوئن) منتشر کرد همچنین مقام‌های ایران را به “دروغ‌گویی” در مورد تلاش‌های واشنگتن برای کشاندن ایران به میز مذاکره از طریق دولت عمان متهم کرده است.

او گفت، آمریکا تنها زمانی با ایران مذاکره خواهد کرد که “زمان مناسب” فرا برسد. پمپئو همچنین تأکید کرد،  تا زمانی که ایران آماده مذاکره شود آمریکا بر فشار خود خواهد افزود.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور پیامی را “برای مذاکره با ایران” از طریق عمان برای این کشور نفرستاده است. او تصریح کرد: «ما موضع خود را آشکارا روشن ساخته‌ایم. ما زمانی با ایران مذاکره می‌کنیم که زمان مناسب فرا برسد.»

اظهارات پمپئو حدود دو هفته بعد از دیدار شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در ایران بیان می‌شود؛ دیداری که گفته شد، در آن نخست‌وزیر ژاپن حامل پیامی از سوی ترامپ برای مذاکره مجدد با ایران بود.

خامنه‌ای در این دیدار مذاکره با آمریکا را رد و تأکید کرده بود، “هیچ پیامی” برای رئیس‌جمهور آمریکا ندارد و حاضر نیست “تجربه تلخ مذاکرات چند سال اخیر با آمریکا” را تکرار کند.

پمپئو در بیانیه خود آورده است، این که ایران تلاش نخست‌وزیر ژاپن را رد کرده و همزمان نفتکش این کشور در دریای عمان را هدف قرار می‌دهد “خود گویاست.”

اشاره او به حمله به دو نفتکش در دریای عمان همزمان با دیدار آبه از ایران است که یکی از آن‌ها متعلق به ژاپن بود. آمریکا ایران را به این حمله متهم کرده اما ایران این اتهام را رد می‌کند.

طی هفته‌های اخیر تنش میان ایران و آمریکا به شدت بالا گرفته است. دونالد ترامپ شنبه اول تیر در کاخ سفید به خبرنگاران اعلام کرد، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهد کرد و در عین حال هنوز هم گزینه نظامی علیه این کشور را مد نظر دارد.

او در توییتی نوشت، این تحریم‌ها از دوشنبه سوم تیر اعمال خواهند شد. ترامپ روز جمعه گفته بود، آمریکا قرار بود شامگاه پنج‌شنبه به مواضعی در ایران حمله کند ولی او در آخرین دقایق مانع از آن شده است، چرا که این حمله تلفات جانی زیادی از ایرانیان می‌گرفت در حالی که حمله به پهپاد‌آمریکایی تلفات جانی در بر نداشت.

Donald J. Trump

@realDonaldTrump

Iran cannot have Nuclear Weapons! Under the terrible Obama plan, they would have been on their way to Nuclear in a short number of years, and existing verification is not acceptable. We are putting major additional Sanctions on Iran on Monday. I look forward to the day that…..

۲۹٫۴K people are talking about this

پهپاد “گلوبال هاواک” ارتش آمریکا صبح روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد با شلیک موشکی از سوی نیروهای سپاه پاسداران ایران بر فراز آب‌های خلیج فارس سرنگون شد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.