کاخ سفید از طرح ۵۰ میلیارد دلاری مربوط به معامله قرن رونمایی کرد

یکشنبه, 2ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

کاخ سفید طرح موسوم به «صلح تا آبادانی» را روز شنبه یکم تیرماه منتشر کرد

کاخ سفید طرح موسوم به «صلح تا آبادانی» را روز شنبه یکم تیرماه منتشر کرد

در آستانه کنفرانس بحرین، کاخ سفید روز شنبه یکم تیرماه طرحی ۵۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های فلسطین را رونمایی کرد که به نوشته خبرگزاری‌ها، بخشی از طرح صلح دولت ترامپ برای صلح اسرائیل و فلسطینیان، موسوم به «معامله قرن»، است.

دونالد ترامپ گفته است منازعه اسرائیلی- فلسطینی دشوارترین مقوله جهانی است و اگر راهکاری برای آن به دست آید «معامله قرن» خواهد بود.

بر اساس طرحی که جزئیات آن روز شنبه در ۴۰ صفحه در وبسایت کاخ سفید منتشر شده، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های عمومی و خصوصی در سرزمین‌های فلسطینی دست‌کم یک میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.

همچنین بنابر این طرح، مبلغ ۲۷.۵ میلیارد دلار در کرانه باختری و نوار غزه، و مبالغ ۹.۱ میلیار، ۷.۴ میلیارد و ۶.۳ میلیارد دلار به ترتیب برای فلسطینیان ساکن مصر، اردن و لبنان سرمایه‌گذاری خواهد شد.

کاخ سفید با اشاره به اینکه «چندین نسل از فلسطینی‌ها تحت شرایط مشقت‌بار و زیان‌بار زندگی کرده‌اند، اما فصل بعدی زندگی آنان می‌تواند با آزادی و منزلت قرین شود» گفته است که این طرح «بلندپروازانه‌ترین اقدام بین‌المللی برای فلسطینیان تا به امروز است».

 
The White House @WhiteHouse
 

Generations of Palestinians have lived under adversity and loss, but the next chapter can be defined by freedom and dignity.

Today, we’re unveiling Peace to Prosperity: the most ambitious international effort for the Palestinian people to date. http://۴۵.wh.gov/sSTTVw 

Peace To Prosperity

Peace To Prosperity | The White House

Peace to Prosperity is a vision to empower the Palestinian people to build a prosperous and vibrant Palestinian society.

whitehouse.gov
۳,۰۸۳ people are talking about this
 
 

با این حال جناح‌های مختلف فلسطینی بلافاصله این طرح را رد کردند.

حنان عشراوی، از مقامات ارشد «سازمان آزادی‌بخش فلسطین»، این طرح را یکسری «وعده غیرعملی» خواند و گفت تنها یک راه حل سیاسی می‌تواند به منازعه اسرائیل و فلسطین پایان دهد.

حنان عشراوی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، موضع دولت ترامپ در قبال منازعه اسرائیل و فلسطینیان را «کاملا غلط» دانست و گفت: «آنها می‌توانند به اشغالگری پایان ببخشند که این خود اولین پیش شرط رونق و آبادانی‌ست. تحت شرایط اشغال رونق و آبادانی در کار نخواهد بود.»

گروه حماس که کنترل غزه را در دست دارد نیز با لحنی تندتر به این طرح حمله کرد و گفت: «فلسطین فروشی نیست».

در ماه‌های اخیر مقام‌های آمریکایی تایید کرده‌اند که در جریان یک همایش فرصت‌های اقتصادی در منامه، پایتخت بحرین، از بخش نخست و اقتصادی معامله قرن رونمایی خواهد شد.

همایش بحرین قرار است روزهای چهارم و پنجم تیر در منامه برگزار شود.

با این حال هنوز روشن نیست که بخش سیاسی «معامله قرن» که بخش اساسی آن است چه زمانی در عرصه عمومی منتشر خواهد شد.

جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ و سرپرست تیم تنظیم‌کننده «معامله قرن»، گفته است که این طرح شامل «راهکار دو کشوری» به مفهوم شناخته‌شده آن نیست اما «امتیازات کلان اقتصادی برای ارتقای زندگی فلسطینیان دارد» و دنیا باید «با ذهنی باز» با این طرح برخورد کند.

کنفرانس بحرین تحت عنوان «صلح تا آبادانی» روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته در شرایطی برگزار می‌شود که به خاطر مخالفت فلسطینی‌ها تردیدهای بسیاری درباره موفقیت آن وجود دارد. در عین حال منطقه نیز تحت تأثیر تنش‌ها میان ایران و آمریکا قرار دارد.

هیچ یک از مقامات غزه و کرانه باختری در کنفرانس بحرین حضور نخواهند داشت. کاخ سفید اعلام کرده که به همین خاطر تصمیم گرفته که از مقامات دولت اسرائیل نیز برای این کنفرانس دعوت نکند.

اما در غیاب آنان، مقامات کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

منابع: خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز؛ س.ن /ج

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.