درخواست عفو بین‌الملل از ایران: درباره ‘مرگ مشکوک’ بنیامین آلبوغبیش در زندان تحقیق کنید

یکشنبه, 9ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

عفو بین‌الملل می‌گوید متهمی که در زندان درگذشته متهم بوده که با عاملین حمله به رژه اهواز ارتباط داشته

سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه با صدور بیانیه‌ای از ایران خواست تا فورا “تحقیقی موثر و بی‌طرفانه” درباره مرگ یک زندانی به نام بنیامین آلبوغبیش انجام دهد.

این سازمان، مرگ آقای آلبوغبیش را “مشکوک” توصیف کرده و در بیانیه آمده است: “مقام‌های ایران سابقه وحشتناکی در شکنجه بازداشت شدگان و اعمال رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز اغلب به منظور گرفتن اعترافات اجباری دارند.”

این زندانی از جمله کسانی است که به اتهام دست داشتن در حمله به یک رژه نظامی در شهر اهواز دستگیر شدند. این حمله در روز ۳۱ شهریور سال ۹۷ رخ داد.

در جریان این حمله که از سوی بسیاری از نهادهای بین‌المللی و دولت‌های جهان، تروریستی شناخته شد، ۲۵ نفر کشته شدند.

هم یک گروه مسلح جدایی‌طلب به نام “الاحوازیه” و هم گروه اسلامگرای داعش، مسئولیت این حمله را برعهده گرفتند. اما در نهایت روشن نشد که کدام یک از این دو گروه این حمله را انجام داده است.

هر دوی این گروه‌ها از سوی ایران به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شوند.

در پی این حمله وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که عاملین اصلی و بسیاری از کسانی را که به آنها کمک کرده بودند، دستگیر کرده است.

به نوشته رسانه‌های محلی، بنیامین آلبوغبیش از جمله کسانی بود که در این مدت چندین بار دستگیر و بعدتر آزاد شده بود.

عفو بین‌الملل نوشته است که این زندانی سیاسی ۲۶ ساله بود و به همراه برادرش محمد علی و مادرشان، مریم زبیدی، برای نخستین بار در روز ۲۴ اسفند ۹۶ (پیش از حمله به رژه اهواز) دستگیر شده است.

این سازمان می‌گوید که او و خانواده‌اش بار دیگر به اتهامی مرتبط با حملات رژه اهواز دستگیر شده، اما این اتهام همواره از سوی او و دیگر اعضای خانواده‌اش رد شده است.

به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، خبر مرگ این زندانی در روز پنجم تیرماه به خانواده‌اش اعلام شده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.