بیانیه تعدادی از زندانیان سیاسی سابق و فعالین دفاع از حقوق بشر خطاب به جمهوری اسلامی، در مورد قتل زندانی سیاسی “علیرضا شیرمحمدعلی”؛

یکشنبه, 9ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

جمهوری اسلامی در ایران علیرضا شیرمحمدعلی را کشته است!

علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی ۲۱ ساله که پس از بازداشت در تیرماه ۱۳۹۷ در دادگاه انقلاب اسلامی به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به رهبری» و «توهین به مقدسات» به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده بود، شامگاه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ در زندان فشافویه از سوی دو زندانی جرائم خطرناک با سلاح سرد مورد سوء قصد قرار گرفت و بر اثر جراحات وارده جان باخت. این جنایت هولناک، بار دیگر روشن کرد که جمهوری اسلامی از هر ابزاری برای حذف شهروندان منتقد استفاده می‌کند.

مسؤولیت حفظ سلامت و جان زندانی بر عهده قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است و هرگونه سهل‌انگاری در این خصوص از جمله ممانعت از درمان مناسب زندانیان، عدم رعایت اصل تفکیک جرایم و تحریک مجرمان خطرناک برای حمله و سوء قصد به جان بهترین فرزندان میهن‌مان نباید برای این رژیم ظلم و جهل بی‌هزینه باشد. ما جمعی از زندانیان سیاسی پیشین و مدافعان حقوق بشر، قتل علیرضا شیرمحمدعلی را به شدت محکوم می‌کنیم و بر این باوریم که رژیم جمهوری اسلامی در ایران علیرضا شیرمحمدعلی را کشته است. همچنین هشدار می‌دهیم که مسؤولیت قتل این زندانی سیاسی نباید به چند عنصر دون‌پایه فرو کاسته شود.

ستاندن جان زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های رژیم جمهوری اسلامی قدمتی به درازای عمر این رژیم فاشیستی دارد و در سال‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است. قوه قضائیه جمهوری اسلامی مستقیم و غیر مستقیم زمینه ی مرگ تعدادی از زندانیان سیاسی-عقیدتی را فراهم کرده. ستار بهشتی در بازداشت و تحت شکنجه روحی و جسمی به قتل رسید. بسیاری دیگر همچون اکبر محمدی، هدی صابر و وحید صیادی‌نصیری دست به اعتصاب غذای اعتراضی زدند و به دلیل عدم رسیدگی عامدانه از سوی زندان‌بان‌ها و سرکرده‌هایشان جان خود را از دست دادند. مبارزانی دیگر مانند علیرضا شیرمحمدعلی نیز قربانی عدم رعایت اصل تفکیک جرائم می‌شوند و با تحریک و تشویق مستقیم مسؤولان زندان، مورد سوءقصد قرار می‌گیرند و به قتل می‌رسند. سینا قنبری، سارو قهرمانی، زهرا کاظمی، کاووس سید امامی و … نیز از جمله زندانیان سیاسی- عقیدتی هستند که توسط جمهوری اسلامی به قتل رسیده‌اند.

هم‌اکنون بسیاری، همانند علیرضا شیرمحمدعلی بدون رعایت اصل تفکیک جرایم در زندان‌های جمهوری اسلامی اسیرند و هر روزه مستقیم یا غیرمستقیم از سوی مسؤولان زندان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و با خطرات جانی مواجه‌اند.

ما نگرانی شدید خود را نسبت به شرایط حاکم بر زندانیان سیاسی و عقیدتی اعلام می‌کنیم. در همین راستا از تمام نهادهای حقوق بشری و بین‌المللی مسؤول در این زمینه و نیز فعالان حقوق بشری، سیاسی و مدنی که در راه مبارزه با حاکمیت جمهوری اسلامی گام بر می‌دارند درخواست می‌کنیم که صدای همه زندانیان سیاسی باشند و با حمایت همه جانبه از زندانیان گمنام صدای آنها را به گوش دنیا برسانند. خواسته ی ما این است که این نهادها و افراد از هیچ تلاشی برای برای بر ملا کردن ماهیت حقیقی این حکومت تباه و ناقض حقوق بشر دست نکشند.

علیرضا شیرمحمدعلی نخستین زندانی سیاسی نیست که در زندان‌های جمهوری اسلامی جان خود را از دست می‌دهد ولی امیدواریم با سرنگونی هرچه زودتر این حکومت ویران‌گر و ضدانسانی و روی‌کارآمدن حکومتی که آزادی بیان و عقیده را تضمین کند، دیگر زندانی سیاسی-عقیدتی نداشته باشیم.

اسامی امضاء کنندگان:
احمد باطبی
اردشیر زارع‌زاده
آرش اشایی
آرش همپای
بهروز جاوید تهرانی
بهمن صادقی نور
پدرام رفعتی
پوریا ابراهیمی
حسام شهسواری
داریوش زند
رضا بوکانی
سپیده پورآقایی
سعید درخشندی
سلمان سیما
سیاوش بهمن
شرر کنور تبریزی
شکوفه آذر ماسوله
شهرام الیاسی
شیما بابایی
عبدالرضا احمدی
کاوه شیرزاد
محمد علیجانی
محمد مظفری
محمدرضا یزدان پناه
مریم شریعتمداری
مسعود باباپور
نادر لطفی
نگار شاه پری
نیک‌‌آهنگ کوثر
هومان موسوی

@Shahrvandyar


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.