«هزینه سبد معیشت کارگران در یک ماه ۵۷۵ هزار تومان افزایش یافته است»

دوشنبه, 10ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

تصویر، آرشیوی است.

 

 

 

تصویر، آرشیوی است.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار اعلام کرد که هزینه سبد معیشت کارگران در ایران در اردیبهشت سال جاری نسبت به یک ماه قبل از آن حدود ۵۷۵ هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرامرز توفیقی روز دوشنبه ۱۰ تیر،‌ با اشاره به افزایش ۷۳ درصدی هزینه‌های زندگی کارگران نسبت به اسفند سال گذشته گفت: میزان سبد حداقلی در اسفند، حدود سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود. اما این سبد در حال حاضر، به شش میلیون و ۴۸۲ هزار تومان در پایان اردیبهشت ماه رسیده است.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری،‌یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است.

پیش از این، ‌تشکل‌های مستقل کارگری مانند اتحادیه آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خواستار تعیین حداقل دستمزد هفت میلیون تومانی شده بودند.

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شورای اسلامی کار با اشاره به اینکه در اسفند ماه درخواست شده بود که پس از تعیین دستمزد سال ۹۸، جلسات شورای عالی کار به منظور انجام حمایت‌هایی در قالب غیر نقدی برگزار شود، اضافه کرد: «درخواست تعیین کالا برگ الکترونیک، تعیین ارزاق اثر گذار رسیدن به جامعه هدف و سبد معیشت، تأمین کالا سبد معیشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی و برنامه ریزی برای تهیه مسکن کارگران از جمله برنامه‌هایی بودند که قرار بود بررسی کنیم».

او گفت که تاکنون چندین بار درخواست تعیین جلسات شورای عالی کار را داده‌ایم، اما تاکنون «با این درخواست موافقت نشده است». آقای توفیقی اشاره نکرد که مخالفت با این درخواست‌ها از سوی چه طرفی انجام شده است.

در این ارتباط،‌ علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار، روز دوشنبهبا تاکید بر «ضرورت افزایش قدرت خرید کارگران به گونه‌ای که حداقل سطح قدرت خرید اسفند ۹۷ احیا شود»، گفت: خواستار برگزاری جلساتشورای عالی کار با موضوع افزایش قدرت خرید کارگران هستیم.

بحث ها در مورد دستمزد کارگران و کاهش شدید قدرت خرید آنان در سال جاری در شرایطی ادامه دارد که به نوشته ایلنا، محمدرضا عبداللهی، مدیر گروه اقتصاد کلان و مدل سازی مرکز پژوهش‌های مجلس، روز هشتم تر پیش‌بینی کرد که نرخ فقر در سال جاری باز هم افزایش می‌یابد.

وی گفت: «رشد قابل توجه قیمت‌ها در کنار عدم افزایش درآمدهای متناسب با رشد قیمت‌ها منجر به افزایش قابل توجه نرخ فقر در سال ۹۷ شد و با توجه به پیش‌بینی نهادهای بین‌المللی از رشد اقتصادی منفی و تورم فزاینده در سال ۹۸ به نظر می‌رسد نرخ فقر در این سال نیز افزایشی خواهد بود که این موضوع ضرورت اجرای سیاست‌های حمایتی کارا و هدفمند در جهت کاهش نرخ فقر را بیش از پیش نمایان می‌سازد».

خبرگزاری‌های تسنیم و ایلنا و منابع خبری/ر.ب

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.