اعتصاب غذای سیامک میرزایی در زندان اوین

سه شنبه, 11ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سیامک میرزایی، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اوین در پی گشایش پرونده جدید و انتقال به بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد. روز گذشته، خانواده سیامک میرزایی برای تودیع قرار صادره جهت آزادی موقت وی به شعبه ۶ دادسرای اوین مراجعه کردند، با این حال مسئولین دادسرا با آزادی وی مخالفت کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز دوشنبه ۱۰ تیرماه ۹۸، سیامک میرزایی، فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد.

این اقدام اعتراضی آقای میرزایی در اعتراض به ممانعت از آزادی وی و انتقال او به بند ۲۰۹ زندان اوین در ارتباط با پرونده جدید بوده است.

روز یکشنبه ۹ تیرماه ۱۳۹۸، خانواده سیامک میرزایی به شعبه ۶ دادسرای اوین مراجعه کرده و قرار صادره جهت آزادی موقت وی را ارائه کردند، اما مسئولین دادسرا با آزادی وی مخالفت کردند.

ممانعت از آزادی سیامک میرزایی در حالی صورت گرفته است که وی روز چهارشنبه ۵ تیرماه ۱۳۹۸،با نزدیک شدن به پایان دوران محکومیت خود بر اساس ابلاغیه‌ای که پیشتر دریافت کرده بود، از زندان به دادسرای اوین منتقل و طی جلسه بازپرسی، اتهام “تبلیغ علیه نظام” علیه وی مطرح شد. بازپرس پرونده نهایتاً قرار ۳۰ میلیون تومانی برای آزادی موقت این شهروند صادر کرده بود. همچنین مدت محکومیت ۳ ساله ایشان نیز روز جمعه ۷ تیرماه به پایان رسیده است.

آقای میرزایی در تاریخ ۴ تیرماه با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه ۶ دادسرای اوین احضار شده بود. نزدیکان وی پیشتر دلیل احتمالی این احضار را “اجرای حکم یک سال تبعید وی به شهرستان طبس” عنوان کرده بودند.

لازم به یادآوری است سیامک میرزایی در تاریخ ۲۳ تیرماه ۹۵، در پارس‌آباد مغان بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد.

این فعال ترک سپس به استناد ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی مبنی بر “عضویت در گروه و دستجات علیه امنیت داخلی” به تحمل  ۳ سال حبس تعزیری و ۱ سال اقامت اجباری در شهرستان طبس محکوم شد. این حکم در اسفندماه ۹۶ توسط دیوان عالی کشور تایید شد.

آقای میرزایی در سال ۹۶ در اعتراض به کارشکنی‌های مکرر صورت گرفته در روند رسیدگی به پرونده خود دست بهاعتصاب غذا زده بود و پس از ۱۸ روز در تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۳۹۶، با تحقق خواسته‌هایش به اعتصاب غذای خود پایان داده بود. وی همچنین در بهمن ماه سال گذشته نیز به مناسبت روز جهانی زبان مادری به همراه چهار زندانی دیگر دست به اعتصاب غذای ۵ روزه زده بود.

سیامک میرزایی دانشجوی محروم از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد است که پیشتر در سال ۱۳۹۰ در خصوص پرونده دیگری به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.