گزارشی از وضعیت زهرا صادقی در بند زنان زندان اوین

جمعه, 14ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – زهرا صادقی، کارمند سابق سازمان ملل دومین سال از مدت محکومیت خود را در زندان اوین سپری می کند. وی در خردادماه سال گذشته هنگام بازگشت از کشور عراق در فرودگاه بازداشت و پس از حدود ۸ ماه تحمل سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند زنان منتقل شد. خانم صادقی سپس توسط دادگاه انقلاب تهران از بابت اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شد. این حکم نهایتاً در دادگاه تجدید نظر به ۳ سال حبس تقلیل یافت.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زهرا صادقی، دومین سال از مدت محکومیت ۳ ساله خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند.

زهرا صادقی، کارمند سابق سازمان ملل است و در خردادماه سال گذشته به هنگام بازگشت از کشور عراق در فرودگاه بازداشت و به سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. وی در بهمن‌ماه همان سال پس از تحمل ۸ ماه بازداشت در سلول‌های انفرادی به بند زنان منتقل شد. وی نهایتا توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه و از بابت اتهام جاسوسی به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

این حکم پس از اعتراض خانم صادقی نهایتاً در دادگاه تجدید نظر استان تهران مورد بررسی قرار گرفت و به ۳ سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

گفته می‌شود خانم صادقی پیشتر کارمند سازمان ملل بوده و جهت انجام وظیفه و الزامات کاری به کشورهای سودان و سپس عراق سفرهایی کرده بود.

لازم به ذکر است که در جلسه دادگاه هیچ کدام از همکاری‌های خانم صادقی با سازمان ملل به عنوان مصادیق اتهام جاسوسی عنوان نشده و تنها به دلیل سفری که سال‌ها پیش به درخواست یکی از دوستانش به کشور ترکیه انجام داده بود، اتهام جاسوسی علیه وی مطرح شد.

زهرا صادقی متولد سال ۱۳۶۶ است و در سال ۱۳۹۲ نیز توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و پس از سه ماه با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شده بود.

این زندانی سیاسی در حال حاضر دومین سال از مدت محکومیت ۳ ساله خود را در بند زنان زندان اوین سپری می‌کند.

لازم به اشاره است هر چند مقابله با امر جاسوسی بعنوان نقض حقوق بشر در نظر گرفته نمی‌شود ولی با توجه به سابقه دولت ایران در استفاده ابزاری از این عنوان برای برخورد با مخالفان سیاسی خود طرح چنین ادعاهایی بخصوص با روشن نبودن جزییات و روند دادرسی همواره با دیده تردید نگریسته می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.