تهدید سفیر جمهوری اسلامی در برزیل درباره تحریم سوخت‌رسانی به چهار کشتی ایران

پنجشنبه, 3ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

با ادامه زمین‌گیر شدن چهار کشتی ایران در بنادر برزیل به دلیل تحریم سوخت، علی سقائیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل تهدید کرد در صورت ادامه این وضعیت ایران وارداتش از برزیل را قطع خواهد کرد.

به گزارش نشریه بلومبرگ، سقائیان روز چهارشنبه دوم مردادماه با هشدار در زمینه تحریم‌ سوخت کشتی‌های ایران گفت: «ایران می‌تواند به راحتی فروشندگان دیگری برای سویا، ذرت،‌ و گوشت پیدا کند.»

هفته گذشته، خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که از چند هفته پیش،‌ چهار کشتی باری متعلق به جمهوری اسلامی ایران با نام‌‌های «ترمه»، «باوند»،‌ «گنج» و «دلربا» به دلیل تحریم‌های آمریکا از خرید سوخت در برزیل محروم شده و در بنادر این کشور زمین‌گیر شده‌اند.

بنا به اعلام متصدیان بندر پاراناپوئای برزیل، این کشتی‌های گیرافتاده برای حمل ذرت از این کشور به ایران به آن بندر رفته‌ بودند.

سفیر جمهوری اسلامی در مصاحبه خود اعلام کرده است که «من به برزیلی‌ها گفتم که آنها باید این مساله را حل کنند،‌ نه ایرانی‌ها.» او با اشاره به وجود «بازار آزاد»،‌ نسبت به امکان تصمیم تهران برای یافتن صادرکنندگان دیگر به جای برزیل هشدار داد.

در حال حاضر ایران یکی از خریداران عمده محصولات کشاورزی برزیل است.

از ابتدای سال جاری میلادی، میزان واردات ذرت ایران از برزیل حدود ۲/۵ میلیون تن بوده است. همچنین ارزش صادرات سالانه برزیل به ایران حدود دو میلیارد دلار است. شکر و گوشت نیز از جمله این کالاهای وارداتی هستند.

 

هشدار رییس‌جمهوری برزیل؛‌ پاسخ سفیر ایران

پیشتر، ژائیر بولسونارو، رییس‌جمهوری برزیل، درباره این مساله اعلام کرده بود که دولتش به شرکت‌های برزیلی درباره «وسعت تحریم‌های آمریکا علیه ایران و عواقب عدم پایبندی به آن‌ها» هشدار داده است.

بولسونارو با تاکید به برقراری روابط نزدیک با آمریکا گفت: «ما می‌فهمیم که بعضی از کشورهای دیگر مشکلاتی دارند، اما در اینجا ما باید اول به مشکلات خودمان بپردازیم.»

او اضافه کرد: «ما آن چیزی را انجام می‌دهیم که باید انجام دهیم.»

سقائیان در واکنش به مساله تحریم سوخت گفته است که «کشورهای بزرگ و مستقلی مانند برزیل و ایران باید بدون مداخله از جانب هیچ کشور ثالثی با یکدیگر همکاری کنند.»

با این حال، وزارت خارجه برزیل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که در این زمینه از دستورالعمل‌های بین‌المللی تبعیت می‌کند.

 

تلاش برای یافتن راه‌حل عملی

در حال حاضر ایران در حال بررسی و تلاش برای سوخت‌رسانی به این چهار کشتی از طریق ارسال یک کشتی سوخت به برزیل است. با این حال، سفیر جمهوری اسلامی در برزیل گفته که این گزینه برای ایران «زمان‌بر و پرهزینه» است.

شرکت بازرگانی که به تجارت کود با ایران پرداخته می‌گوید که «این کشتی‌ها در آنجا متروک شده‌اند و کسی قادر نیست برای فروش سوخت به آن‌ها میانجی‌گری کند.»

رویترز نوشته بود که شرکت کشتیرانی «سپید» ایران در اعتراض به این موضوع سعی کرد با کشاندن این مورد به دادگاه پارانا در برزیل، شرکت پتروبراز را مجبور به عرضه سوخت کند. این اقدام ایران در دادگاه موفق نشد.

شرکت پتروبراس اعلام کرده است که دیگر شرکت‌های نفتی برزیل مجاز به فروش سوخت به کشتی‌های ایرانی‌اند، اما یک منبع در این زمینه تاکید کرد که خدمات سوخت‌رسانی در کلیه بنادر برزیل تحت انحصار شرکت پتروبراز است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.