هند خواهان آزادی خدمه هندی کشتی‌های توقیف شده در ایران شد

شنبه, 5ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

ریاح

سپاه گفته بود کشتی ریاح حامل یک میلیون لیتر “سوخت قاچاق” بوده است

وزارت امور خارجه هند تائید کرده که ایران ۹ خدمه هندی کشتی ریاح را آزاد کرده و از این کشور خواسته تا سه خدمه دیگر این کشتی را آزاد کند.

سپاه پاسداران هفته پیش کشتی ریاح را در جنوب جزیره لارک در خلیج فارس به دلیل آنچه قاچاق سوخت، خواند توقیف کرد.

سپاه در بیانیه‌ای اعلام کرد این “شناور خارجی” حامل یک میلیون لیتر “سوخت قاچاق” بوده است.

ایران روز گذشته ۹ خدمه هندی این کشتی را آزاد کرد اما هنوز چندین تبعه دیگر هند که در این کشتی و کشتی استینا ایمپرو کار می‌کردند، در ایران هستند.

وزارت امور خارجه هند گفته است کشتی ریاح ۱۲ خدمه هندی داشته است که ۹ نفر آنها به زودی به هند بر می‌گردند. دلیل این که چرا سه نفر باقی‌مانده آزاد نشده‌اند، گفته نشده است.

هند از جمله خریداران عمده نفت ایران بوده و تا قبل از تحریم‌های نفتی اخیر آمریکا، روزانه بین ۴۵۰ تا ۴۸۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد. اما پس از پایان دوران معافیت‌های نفتی، هند به واردات نفتی خود از ایران پایان داده است.

راویش کومار، سخنگوی وزارت امور خارجه هند گفته است سفارت این کشور در ایران از مقام‌های مسئول خواسته است تا سایر اتباع هندی را آزاد کنند.

ایران طی روزهای گذشته اجازه داد تا مقام‌های سفارت هند در ایران با ۱۸ خدمه هندی نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو دیدار کنند.

سپاه پاسداران در ابتدا گفته بود این نفتکش را به خاطر آنچه رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی خواند، در تنگه هرمز توقیف کرده است اما مقام‌های ایرانی بعدا گفتند این نفتکش با یک شناور صیادی ایران برخورد داشته است.

این نفتکش ۲۳ خدمه دارد. ۱۸ نفر آنها هندی هستند و پنج خدمه دیگر از کشورهای روسیه، فیلیپین و لتونی.

شرکت استینا بالک، مالک نفتکش توقیف شده بریتانیایی در ایران گفته است که برای اولین بار از زمان توقیف این کشتی توانسته با خدمه آن تماس مستقیم برقرار کند. این شرکت گفته حال این افراد “خوب” است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.