آمریکا تعلیق تحریم‌ها علیه پنج بخش از برنامه هسته‌ای ایران را ‘تمدید می‌کند’

چهارشنبه, 9ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

برجام

دونالد ترامپ در جلسه‌ای با حضور مایک پومپئو و جان بولتن و استیو منوچین بازگرداندن تحریم‌هایی را بررسی کرده که به شرکت‌های چینی و اروپایی و روسی اجازه همکاری در فعالیت‌های هسته‌ای غیر نظامی ایران را می‌داده

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد ایالات متحده آمریکا قصد دارد در این هفته‌ تعلیق تحریم‌ها علیه پنج بخش از برنامه هسته‌ای ایران را تمدید کند.

تمدید تعلیق این تحریم‌ها از سوی آمریکا به روسیه، چین و اروپا امکان می‌دهد در بخش‌های غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران همکاری و فعالیت کنند.

گفته می‌شود تعلیق این بخش از تحریم‌ها برای آینده توافق هسته‌ای با ایران (برجام) “سرنوشت‌ساز” به شمار می‌آید و در صورت لغو این معافیت موجودیت برجام می‌تواند به خطر بیفتد.

آمریکا این بخش از تحریم‌ها علیه ایران را از سال ۲۰۱۵ و به دنبال توافق هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ به تعلیق درآورده بود.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری در جلسه‌ای با حضور مایک پومپئو، وزیر امور خارجه و جان بولتن، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری و استیو منوچین وزیر دارایی آمریکا به بررسی این موضوع پرداخته بود.

گفته می‌شود مایک پومپئو و جان بولتن به دنبال بازگرداندن این بخش از تحریم‌ها بودند اما استیو منوچین وزیر دارایی آمریکا با این تصمیم مخالف است.

واشنگتن پست در گزارش خود نوشته که آقای منوچین هشدار داده که اگر تعلیق این بخش از تحریم‌ها علیه ایران تمدید نشود، آمریکا ناچار است شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی را تحریم کند که بنابر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اجازه یافته بودند در برنامه هسته‌ای ایران مشارکت کنند.

واشنگتن پست نوشته شش مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود این گزارش را تأیید کرده‌اند.

سخگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال خبرگزاری رویترز از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در ماه مه امسال پنج مورد از هفت مورد تحریم‌های علیه برنامه هسته‌ای ایران را به مدت ۹۰ روز تعلیق کرده بود.

گفته می‌شود وزارت دارایی آمریکا زمان بیشتری را برای بررسی تأثیر بازگرداندن این تحریم‌های بر شرکت‌های خارجی فعال در تأسیسات هسته‌ای ایران درخواست کرده است.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، این کشور تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشت.

یک سال پس از خروج آمریکا، ایران نیز اعلام کرد که به صورت گام به گام تعهداتش در برجام را کاهش خواهد داد که تا به امروز در دو مرحله این اقدام را انجام داده است.

تنش‌ها در منطقه خلیج فارس در یک ماه اخیر نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است و ایران پس از به اجرا در آمدن تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا یک پهپاد تجسسی آمریکایی را سرنگون کرد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.