روایت دانشجوی دوتابعیتی هم‌بند نازنین زاغری از شکنجه روانی در اوین

پنجشنبه, 10ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن
 

یک دانشجوی فنلاندی ایرانی‌تبار که پیشتر برای کارزار انتخاباتی بوریس جانسون فعالیت می‌کرده و در زندان اوین هم‌بند نازنین زاغری بوده، می‌گوید که به اتهام جاسوسی برای سرویس اطلاعات مخفی بریتانیا (MI6) با مجازات اعدام روبه‌رو شده بود.

آنا دایموند، دانشجوی دو تابعیتی ایرانی-فنلاندی در مصاحبه اختصاصی با شبکه چهار خبر بریتانیا که جمعه گذشته، چهارم مرداد منتشر شد، گفت که او برای هشت ماه در حبس و تحت شکنجه قرار گرفته و از نظر روحی و روانی کاملا درهم‌شکسته شده بود.

این دانشجوی ۲۴ ساله کالج سلطنتی لندن افزود که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ۵۲ مورد اتهام روبه‌رو بوده که مجازات سه مورد از آن‌ها با عناوین جاسوسی، توهین به مقدسات و مفسد فی الارض، اعدام است.

آنا دایموند که به مدت بیش از هفت ماه در همان سلولی نگه‌داری می‌شد که نازنین زاغری زندانی است، سرانجام سکوتش را شکست و گفت به مدت ۱۰ ساعت تحت بازجویی و شکنجه روحی قرار داشته و شبیه‌سازی مجازات اعدام بر او انجام شده است.

گفته می‌شود که عکس‌های او با دیوید کامرون، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا و شرکت در کارزار بوریس جانسون برای انتخابات شهرداری‌ لندن در سال ۲۰۱۲ ظاهرا مدارکی بوده که سپاه پاسداران علیه او استفاده کرده است.

آنا دایموند که از همه اتهامات تبرئه شده، هم‌اکنون به همراه خانواده‌اش در بریتانیا ساکن است.

او در سال ۲۰۱۴ برای نخستین بار هنگامی که تنها ۱۹ سال داشت، به ایران بازگشت. او به همراه خانواده‌اش ۱۶ سال پیش از آن، ایران را ترک کرده بود.

این زندانی سابق جمهوری اسلامی سفرش به ایران را آغاز کابوسی خوانده که اتهام خود و پدرش به اعدام و شکنجه روحی او از سوی سپاه پاسداران را در یکی از زندان‌های بدنام جمهوری اسلامی به همراه داشت.

آنا دایموند پنج سال بعد، در چهارم مرداد ۱۳۹۷ هنگامی که ۲۴ ساله بود به بریتانیا بازگشت. با اینکه یک سال از بازگشتش می‌گذرد، اما این کابوس کماکان بر او سایه افکنده و گاه‌گاهی حتی او از خواب می‌پرد و یادآوری آن روزهای سخت، او را رها نمی‌کند.

به گفته این دانشجوی کالج سلطنتی لندن، اوایل در زندان اوین، صدای شکنجه زنی شنیده می‌شد و ماموران بازجویی به او می‌گفتند: «صدایی که می‌شنوی، صدای مادرت است.»

آنا دایموند، در این گفت‌وگو توصیف می‌کند که چطور او را ساعت پنج صبح بیدار می‌کردند و می‌گفتند که اعدام می‌شود.

علاوه بر این، او می‌افزاید: «صدای شلیک، تیراندازی و فریاد را می‌توانستم بشنوم، گویی همه این‌ها دور و برم اتفاق می‌افتاد. کمترین صدا، حتی صدای باد را با پوست و گوشتم حس می‌کردم.»

آنا دایموند گفته با دریافت خبرهای تازه مبنی بر انتقال نازنین زاغری به بیمارستان روانی، تصمیم گرفته که سکوتش را بشکند.

نازنین زاغری فروردین‌ ۱۳۹۵هنگام بازگشت به بریتانیا در فرودگاه بین‌المللی تهران بازداشت شد. او در حال گذراندن محکومیت پنج‌ساله‌اش به اتهام «توطئه برای تضعیف نظام» در زندان اوین است و اواخر خرداد گذشته، بار دیگر در اعتراض به «ادامه حبس غیرعادلانه‌اش» دست به اعتصاب غذا زد.

حدود ۲۰ روز پیش خانواده زاغری از انتقال دخترشان به بخش اعصاب و روان «بیمارستان امام خمینی» تهران خبر دادند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.