کاهش امکان ارتباط زندانیان با دنیای بیرون در پی نایاب شدن کارت تلفن

جمعه, 11ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – کمبود کارت تلفن در زندان های ایران به یک مشکل جدی تبدیل شده است، این مشکل وقتی رنگ مضاعف به خود می گیرد که در نظر گرفته شود تنها راه ارتباط زندانیان با خانواده های خود استفاده از این کارت ها است. در حال حاضر زندانیان جدید در زندان اوین کارت تلفن ندارند، تلفن های کارتی در بند زنان این زندان نیز جمع شده و تنها یک دستگاه تلفن به همه زندانیان اختصاص یافته است. این مشکل به شکل مشابهی در زندان های رجایی شهر، زاهدان، یاسوج و زندان های دیگر نیز وجود دارد. نایاب شدن کارت تلفن که به کاهش یا ناممکن شدن تماس زندانیان با خانواده منجر شده، زمینه ساز فساد مالی و فعالیت باندهای مافیایی در زندانها نیز شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی ماه‌های گذشته کمبود کارت تلفن در زندان‌ها محدودیت‌هایی را در ارتباط زندانیان با دنیای بیرون که عمدتا وکلا و خانواده‌های‌شان را شامل می شود ایجاد کرده است.

مدتی است که توزیع و فروش کارت “آی ان” و “ال کارت” توسط شرکت مخابرات متوقف شده است. گفته می‌شود که این امر متاثر از تحریم‌های اخیر دولت ایران و عدم ورود مواد خام اولیه اتفاق افتاده و نهایتا به کمبود جدی کارت در زندان‌ها منجر شده است.

خانواده چند تن از زندانیان محبوس در زندان‌های زاهدان و یاسوج در گفتگو با گزارشگر هرانا از بی خبری از فرزندان محبوس خود خبر دادند و دلیل آن را نیز نبود کارت تلفن در این زندان عنوان کردند.

از طرفی تلفن‌های کارتی در بند زنان زندان اوین به بهانه کار گذاشتن تلفن هوشمند جمع شده‌اند و به جای آن تنها یک دستگاه تلفن قرار داده شده که عملاً جوابگوی تعداد زندانی محبوس در آن بند نیست. از سوی دیگر گزارش شده است طی یک ماه گذشته به زندانیان جدید در زندان اوین هیچ کارتی ارائه نشده است.

خانواده یکی از زندانیان محبوس در زندان رجایی‌شهر، گزارشگر هرانا را مطلع کرد که مشکل کمبود کارت برای زندانیان جدید این زندان جدی است و از زمانی که فرزندشان جهت تحمل حبس به این زندان منتقل شده است، به صورت منظم با وی تماس تلفنی‌ای نداشته‌اند. وی تاکید کرد که این مشکل در سراسر زندان به چشم میخورد و مختص یک بند یا محل خاصی نیست.

لازم به اشاره است زندانیان زندان رجایی‌شهر، روزانه فقط به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه، بسته به زمان برقراری ارتباط امکان مکالمه با نزدیکان خود در خارج از زندان را دارند. با این حال تلفن به صورت خودکار هر پنج دقیقه قطع شده و زندانی باید مجددا اقدام به شماره گیری کند که با توجه به استفاده از کارت تلفن مخصوص و نیاز به ورود کدهای خاص و طولانی پیش از تماس، عملا زمان مکالمه بسیار کوتاه تر از مدت تعیینی می‌شود.

کمبود کارت در زندان‌ها در حدی جدی است که برخی زندانیان جدید برای خریداری یک کارت تلفن ۵ هزار تومانی و امکان برقراری تماس با خانواده‌های خود مجبور هستند مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به دیگر زندانیان یا مامورین زندان پرداخت کنند. امری که به نظر میرسد به توسعه فساد اداری و فعالیت باندهای مافیایی درون زندان کمک می کند.

لازم به ذکر است که شرکت مخابرات از ۷ سال پیش روند کاهش و نهایتاً توقف تولید کارت‌های تلفنی را شروع کرده بود. سازمان زندان‌ها نیز از همان زمان با وعده جایگزین کردن تلفن‌های هوشمند اقدام به جمع‌آوری تلفن‌های کارتی در زندان‌ها کرد، با این حال این وعده جز در تعداد معدودی از زندان‌ها محقق نشده است و اکنون مشکل مورد تاکید این گزارش گریبان دهها هزار زندانی را در سراسر کشور گرفته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.