دادگاه متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه؛ عسل محمدی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد

یکشنبه, 13ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – عسل محمدی، از متهمان پرونده اعتراضات هفت تپه، صبح امروز در پی حضور در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب بازداشت شد. گفته می شود که قاضی مقیسه بر اساس شکایت وزارت اطلاعات قرار وثیقه وی را به قرار بازداشت تبدیل کرده است. جلسه رسیدگی به اتهامات مهمان اعتراضات هفت تپه روز گذشته به تاریخ دیگری موکول شده بود که از میان آنها، قرار بود امروز جلسه دادگاه اسماعیل بخشی و عسل محمدی برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز یکشنبه ۱۳ مردادماه ۱۳۹۸، عسل محمدی در پی تبدیل قرار وثیقه به قرار بازداشت توسط قاضی مقیسه بازداشت شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: عسل محمدی صبح امروز بر اساس موعد تعیین شده از پیش در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب حاضر شد. قاضی مقیسه بر اساس شکایت وزارت اطلاعات و به بهانه فعالیت‌های خانم محمدی پس از آزادی موقت، قرار وثیقه وی را به قرار بازداشت تبدیل کرد و اعلام کرد باید تا زمان صدور حکم در بازداشت بماند”.

گفته می‌شود که خانم محمد پس از صدور این قرار توسط ضابطین قضایی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

جلسه دادگاه قرار بود صبح روز گذشته با حضور متهمین پرونده در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شود با این حال این جلسه به روزهای آتی موکول شد.

در خلال انتقال متهمین به ساختمان دادگاه انقلاب جمعی از خانواده های متهمین و فعالین مدنی و کارگری حاضر شدند که در خلال این تجمع تعدادی از فعالان مدنی از جمله ۳ فعال کارگری به نام های رهام یگانه، هیراد پیربداقی و فرید لطف آبادی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

اوایل ماه گذشته پرونده هفت متهم پرونده اعتراضات هفت تپه به نام‌های “اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، امیرحسین محمدی فرد، ساناز اله یاری، علی نجاتی و عسل محمدی” پس از جلسه دفاع آخر به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران ارسال شده بود.

در تاریخ ۱۹ تیرماه بر اساس ابلاغیه این شعبه از هفت متهم پرونده خواسته شده بود که راس ساعت ۱۰ صبح روز گذشته در این دادگاه حاضر شوند.

لازم به یادآوری است اسماعیل بخشی، فعال کارگری و سپیده قلیان فعال مدنی که هم اکنون به ترتیب در زندان های اوین و قرچک ورامین نگهداری می شوند در تاریخ ۳۰ دی ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی به زندانهای شیبان و سپیدار اهواز منقل شده بودند. بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در حالی صورت گرفته بود که تلویزیون ایران شب ۲۹ دی ماه در فیلمی با عنوان “طراحی سوخته” اعترافاتی از اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه که در جریان بازداشت و بازجویی پیشین آنها ضبط شده بود را نمایش داد که در آن گفته بودند با “گروه‌های مارکسیستی و برانداز در خارج از ایران” ارتباط دارند.

سپیده قلیان در تاریخ ۱ مردادماه اعلام کرده بود که تا روز تشکیل دادگاه (روز جاری) در اعتراض به “سرکوب و فشار بر زندانیان سیاسی”، “وضعیت خوفناک زندانیان در زندان قرچک ورامین”، “بدرفتاری با خانواده اش در هنگام ملاقات” و “حمایت از امیرحسین محمدی فرد و ساناز اله یاری” دست به اعتصاب غذا می زند.

امیر امیرقلی عضو هیئت تحریریه نشریه گام نیز در رابطه با اعتراضات کارگران هفت تپه، در تاریخ ۲۶ دی‌ماه ۹۷ در شهر بابلسر و توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران منتقل شده بود. وی در تاریخ ۲۹ بهمن ماه سال گذشته به اداره اطلاعات اهواز و سپس به بند قرنطینه زندان شیبان اهواز منتقل شده بود. وی هم اکنون در بند ۴ زندان اوین به سر می برد.

از سوی دیگر ساناز اله یاری به همراه همسرش امیرحسین محمدی فر در تاریخ ۱۹ دی ماه ۹۷، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و علیرغم گذشت نزدیک به ۷ ماه کماکان در زندان اوین نگهداری می شوند. در اردیبهشت ماه سال جاری امیرحسین محمدی فر از بازداشتگاه اداره اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین به بند ۴ و ساناز اله یاری به بند زنان زندان اوین منتقل شدند. بازداشت ساناز اله یاری در حالی ادامه دارد که شرایط جسمی او به دلیل ابتلا به بیماری نامشخصی که باعث کاهش وزن، ضعف جسمی و لرزش شدید اندام ها شده است نگران کننده است. وی همچنین در دستگاه گوارشی نیز دچار مشکل جدی شده و از درد شدید معده رنج می برد.

این زوج بازداشتی از تاریخ ۱۳ تیرماه دست به اعتصاب غذا زدند. ساناز اله یاری در تاریخ ۲۴ تیرماه به اعتصاب غذای خود پایان داده و امیرحسین محمدی فرد علیرغم سپری شدن ۳۰ روز کماکان در اعتصاب غذا به سر می برد.

همچنین عسل محمدی، در منزل شخصی در تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز منتقل شده بود. وی در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۹۷، با تودیع قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

علی نجاتی دیگر متهم این پرونده نیز هم اکنون با قید وثیقه آزاد است. در تاریخ ۱۳ آذر ۹۷، علی نجاتی نیز در تاریخ ۸ آذرماه ۹۷، در ارتباط با تجمعات اعتراضی کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا در تاریخ ۸ بهمن‌ماه سال گذشته پس از حدود دو ماه بازداشت با تودیع قرار به دلیل وضعیت پزشکی موقتا آزاد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.