آمریکا: حمایت ایران از تروریسم افزایش چشم‌گیری داشته است

جمعه, 10ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

وزارت خارجه آمریکا، در گزارش سالیانه خود در مورد تروریسم در جهان، حکومت ایران را متهم کرد که در سال گذشته میلادی حمایت خود از تروریسم را به شکلی بی‌سابقه در مقایسه با ۲۰ سال گذشته افزایش داده است.

در این گزارش سالیانه، که پنج‌شنبه نهم خرداد ماه منتشر شد، حزب‌الله لبنان، نیروی قدس (شاخه برون‌مرزی) سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات، به عنوان عوامل حکومت ایران در «افزایش حمایت از تروریسم»، نقش عمده‌ای بازی می‌کنند.

وزارت خارجه ایالات متحده به چندین عملیات تروریستی که در سال ۲۰۱۲ اجرا شده‌اند یا برنامه‌ریزی شده‌ بودند، اشاره می‌کند؛ عملیاتی که از قاره آسیا تا آفریقا و اروپا، کشورهای مختلفی را در بر می‌گیرند.

از جمله حملاتی که به آن اشاره شده، انفجار در اتوبوس جهانگردان اسرائیلی در بلغارستان است که تابستان گذشته رخ داد و چند شهروند اسرائیلی و راننده بلغار اتوبوس کشته شدند.

بلغارستان، حزب‌الله لبنان را به دست داشتن در این حمله متهم کرد و اسرائیل، ایران را نیز به فهرست مسئولان این حمله مرگبار افزود. حزب‌الله لبنان و ایران هر دو به طور جداگانه این اتهام‌ها را رد کرده‌اند.

کشورهایی مانند هند، تایلند، گرجستان و کنیا نیز در سیاهه کشورهایی‌اند که ایران در آنها «عملیات تروریستی» انجام داده یا قصد انجام آن را داشته است.

بهمن ماه گذشته در هند انفجاری در یک خودرو در مجاورت سفارت اسرائیل در دهلی نو رخ داد که در پی آن چهار نفر، از جمله همسر یکی از مقام‌های اسرائیلی زخمی شدند.

همزمان وزرات کشور گرجستان اعلام کرد که پلیس آن کشور بمبی را در خودرویی نزدیک سفارت اسرائیل در تفلیس یافته است.

نخست وزیر اسرائیل اندک زمانی بعد ایران را متهم کرد. حکومت ایران این اتهام‌ها را رد کرده است.

حمله در دهلی نو و بمب‌گذاری در تفلیس همزمان با سالمرگ دو تن از اعضای ارشد حزب‌الله لبنان انجام می‌شد.

وزارت خارجه آمریکا به حمایت ایران و حزب‌الله لبنان از حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه و نقش و تاثیر آنها در کشته شدن شهروندان سوری نیز اشاره می‌کند.

در این گزارش ایران، کوبا، سودان و سوریه در فهرست سیاه دولت‌های حامی تروریسم باقی مانده‌ و ایران به عنوان «بدترین» در میان مابقی متمایز شده است.

ایران هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است، اما در موراد مختلفی در واکنش به اتهام‌های مشابه، ایالات متحده یا اسرائیل را به حمایت و پشتیبانی از تروریسم متهم کرده است. حکومت ایران از جمله اسرائیل یا آمریکا را به حملاتی که منجر به کشته‌شدگان محققان برنامه هسته‌ای این کشور شد، متهم کرده است. اسرائیل این اتهامات را تایید یا تکذیب نکرده است. ایالات متحده آمریکا، این اتهام‌ها را رد کرده است.

در گزارش سالیانه وزرات خارجه آمریکا، به ضعیف‌تر شدن گروه القاعده در پاکستان، عقب‌نشینی الشباب در سومالی یا نفوذ القاعده عراق در میان شورشیان سوری و موارد دیگری از این دست پرداخته شده است.

این گزارش سالیانه پاکستان، عراق و افغانستان را بدترین کشورها از لحاظ حملات تروریستی عنوان کرده است.

در سال ۲۰۱۲ -بنا بر این گزارش- بیش از ۶ هزار و هفتصد حمله تروریستی در جهان رخ داده است که در پی آن بیش از ۱۱ هزار نفر کشته شده‌اند. ۸۵ کشور جهان هدف حمله‌ها بوده‌اند اما ۵۵ درصد آنها که ۶۲ درصد قربانیان را شامل می‌شود، در پاکستان، عراق و افغانستان رخ داده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.