دیده‌بان حقوق بشر: فعالان زندانی محیط زیست احتمالا اعتصاب غذا کرده‌اند

سه شنبه, 15ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

گفته می‌شود چهار تن از فعالان زندانی محیط زیست از روز ۱۲ مرداد دست به اعتصاب غذا زده‌اند. این افراد خواهان پایان دادن به “برزخ حقوقی” خود هستند که بیش از ۵۵۰ روز است در آن به سر می‌برند.

    

سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه ۱۴ مرداد (۵ اوت) خبر داده که احتمالا دو فعال زندانی محیط زیست دست به اعتصاب غذا زده‌اند. ‌دفتر این سازمان در بیروت از قول منبعی که نخواسته نامش فاش شود اعلام کرده که نیلوفر بیانی و سپیده کاشانی قصدداشته‌اند در ۳ اوت (۱۲ مرداد) دست به اعتصاب غذا بزنند.

این منبع گفته دو فعال دیگر محیط زیست نیز احتمالا همراه با این دو نفر اعتصاب غذا کرده‌اند. سایت بیدارزنی در اعلام خبر اعتصاب غذا، در کنار نیلوفر بیانی و سپیده کاشانی از هومن جوکار نیز نام برده است.

به گفته این منبع علت اعتصاب این افراد تقاضای آنها برای پایان دادن به “برزخ حقوقی” است که بیش از ۵۵۰ روز است در آن به سر می‌برند. این فعالان خواهان آن هستند که یا آنها را تا زمان صدور حکم با وثیقه آزاد کنند یا به بخش عمومی زندان اوین منتقل کنند.

آنها در بند دو الف زندان اوین هستند که تحت نظارت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران قرار دارد. دیده‌بان حقوق بشر از ۳ اوت به بعد اطلاعی از تماس این افراد با خانواده‌هایشان ندارد.

هشت تن از فعالان زیست‌محیطی به نام‌های مراد طاهباز، سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان و عبدالرضا کوهپایه، در زمستان سال ۱۳۹۶ توسط اطلاعات سپاه به اتهام “جاسوسی”، “افساد فی‌الارض”  و “اقدامات ضد‌امنیتی” دستگیر شدند. این درحالی است که وزارت اطلاعات دولت روحانی رسما این اتهامات را رد کرده است.

 کاووس سیدامامی نیز همان زمان همراه این عده بازداشت شد اما دو هفته پس از بازداشت به‌طرز مشکوکی در زندان درگذشت. مقام‌های امنیتی مدعی شدند که آقای سیدامامی در زندان خودکشی کرده است. این ادعا هرگز از سوی خانواده سیدامامی پذیرفته نشد.

این افراد عضو موسسه میراث حیات وحش پارسیان هستند که عمده فعالیتش نجات یوزپلنگ ایرانی است که در خطر انقراض است. برخی منابع می‌گویند احتمالاً مخالفت فعالان محیط زیست با “ایجاد پایگاه‌های موشکی سپاه پاسداران” در مناطق حفاظت‌شده کشور، علت اصلی متهم کردن آن‌ها به “جاسوسی” است.

نخستین جلسه دادگاه فعالان محیط زیست اواسط بهمن ۱۳۹۷ به طور غیرعلنی برگزار شد. وبسایت کلمه نوشت: «حضور آنان در دادگاه با همراهی تعداد زیادی از ماموران امنیتی اطلاعات سپاه همراه بوده و آنان اجازه صحبت کردن با یکدیگر را نیز نداشته‌اند.»

رسیدگی به پرونده این افراد پس از مدتی متوقف شد. دور دوم دادگاه این فعالان ۲۲ تیرماه مجددا آغاز شد. تا کنون بسیاری از فعالان محیط زیست، فعالان مدنی و اساتید دانشگاه و محققان در نامه‌هایی خواهان آزادی این افراد شده‌اند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.