پومپئو: هدف از فشار آمریکا کشاندن آیت‌الله خامنه‌ای پای میز مذاکره است

پنجشنبه, 17ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

پومپئو

REUTERS

پومپئو: فشارهای آمریکا باعث تضعیف گروه‌های وابسته به ایران در منطقه شده است

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در مقاله‌ای در یک روزنامه آمریکایی اهداف ایالات متحده از “فشار بی‌سابقه” علیه ایران و همین طور محورهای توافق مورد نظر کشورش با جمهوری اسلامی را شرح داده است.

آقای پومپئو در روزنامه یو‌اس‌ای تودی نوشته است که آمریکا دو هدف را از فشار علیه ایران دنبال می‌کند: “اول محروم کردن حکومت ایران از پولی که برای حمایت از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش نیاز دارد. دوم مجبور کردن آیت‌الله علی خامنه‌ای (رهبر ایران) به آمدن بر سر میز مذاکره برای رسیدن به توافقی پایدار و همه‌جانبه.”

وزیر امور خارجه آمریکا توضیح داده است که دولت این کشور انتظار دارد در توافق آتی با ایران چهار موضوع در نظر گرفته شود: “برنامه هسته‌ای ایران، توسعه و تکثیر موشک‌های بالستیک، حمایت از گروه‌های تروریستی و بازداشت غیرقانونی و رفتار با شهروندان آمریکایی.”

ایران در ماه‌های اخیر و هم‌زمان بالا گرفتن اختلاف و تنش با آمریکا، هر گونه مذاکره با این کشور را رد کرده و گفته است آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای (برجام) و بازگرداندن تحریم‌های ایران نشان داده که برای مذاکره قابل اعتماد نیست.

رهبر و مقام‌های ارشد ایران هر گونه مذاکره درباره برنامه موشکی این کشور را به عنوان برنامه‌ای دفاعی تحت هر شرایطی رد کرده‌اند.

در هفته‌های اخیر بارها دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و همین طور وزیر خارجه این کشور بر تمایل آمریکا به مذاکره “بدون پیش‌شرط” با ایران تاکید کرده‌اند هر چند که بارها از جمله در مقاله اخیر شرایطی را برای مذاکره عنوان کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در یک نشست خبری اعلام کرد که در دیدار با یکی از سناتورهای آمریکایی از او دعوت شده که به کاخ سفید برود تا تحریم نشود، اما آقای ظریف گفت که این پیشنهاد را رد کرده است.

آمریکا هفته گذشته وزیر امور خارجه ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. این اقدام موجی از اعتراض به آمریکا و حمایت از وزیر خارجه ایران را از سوی مقام‌های سیاسی و نظامی ایران به همراه داشت.

آنها گفتند اگر آمریکا تمایل به مذاکره دارد چرا بالاترین مقام دیپلماتیک ایران را تحریم کرده است.

آقای پومپئو در مقاله اخیر خود بدون اشاره به وزیر خارجه ایران نوشته است که هرف آمریکا کشاندن آیت‌الله خامنه‌ای به پای میز مذاکره است.

او بار دیگر اتهامات علیه ایران در زمینه تلاش برای بی‌ثبات کردن منطقه را تکرار کرده و مدعی شده است که فشارهای آمریکا باعث تضعیف گروه‌های وابسته به ایران در منطقه شده است. او نوشته ایران دیگر مانند گذشته پول کافی برای تامین مالی این گروه‌ها را ندارد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.