تحریم‌های تازه آمریکا علیه صنعت پتروشیمی ایران

شنبه, 11ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

petrochimie

ایالات متحده تحریم‌های تازه‌ای علیه صنعت پتروشیمی ایران که می‌گوید اکنون دومین منبع درآمد این کشور است و همچنین شرکت‌های خارجی که می‌گوید به نقض تحریم‌ها کمک کرده‌اند، وضع کرده است.

به گزارش بی بی سی، هشت شرکت پتروشیمی ایران که تحریم شده‌اند، “یا در مالکیت و یا در اختیار دولت هستند”‏

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۳۱ مه (۱۰ خرداد) اعلام کرد که هشت شرکت پتروشیمی ایران را که “یا در مالکیت و یا در اختیار دولت هستند” به فهرست تحریم ایران افزوده است.

این شرکت‌ها شامل پتروشیمی بندر امام خمینی، پتروشیمی بو علی سینا، پتروشیمی مبین، پتروشیمی نوری، پتروشیمی پارس، پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی شازند و پتروشیمی تبریز هستند.

مقامات آمریکایی می‌گویند به افزایش فشارها بر ایران ادامه خواهند داد

واشنگتن همچنین اعلام کرده علیه افراد و شرکت‌های هواپیمایی مختلفی در قبرس، قرقیزستان، اوکراین و امارات عربی متحده هم اقدام کرده است چون به نهادهایی کمک می‌کنند که به دست‌داشتن در برنامه هسته‌ای ایران متهم هستند.

از جمله “شرکت هوایی قرقیز” (KTA) که به خطوط هوایی ایران خدمات می‌دهد، در میان تحریم‌شدگان است. دولت آمریکا شبکه هوایی ایران را پیش‌تر به اتهام “دست‌داشتن ایران در حمایت از تروریسم در سرتاسر جهان” تحریم کرده بود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین یک شرکت مستقر در قبرس و اوکراین به نام فرلند را به خاطر تسهیل مبادلات مالی جعلی برای شرکت نفت‌کش ایران تحریم کرده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند صنعت پتروشیمی ایران را به این خاطر تحریم کرده‌اند که بخشی عمده از درآمد ایران را تامین می‌کند.

این تحریم‌ها متکی به یک فرمان اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۵ است که به دولت این کشور اختیار می‌دهد دارایی‌های تولیدکنندگان سلاح‌های کشتارجمعی و حامیان آنان را مسدود کند و آنان را تحریم اقتصادی کند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا مجموعه‌ای از تحریم‌های سنگین را با هدف کاستن از درآمدهای نفتی ایران به اجرا گذاشته‌اند.

این تحریم‌ها دسترسی ایران را به نظام مالی بین‌المللی به‌شدت محدود کرده و به کاهش ۴۰ درصدی درآمدهای نفتی این کشور طی سال گذشته منجر شده است.

غرب با ابراز نگرانی از احتمال دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای، امیدوار است که فشارهای ناشی از تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران، این کشور را به توقف فعالیت‌های هسته‌ای ترغیب کند.

در سوی دیگر ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید کرده است.

فشارها را افزایش می‌دهیم

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید این کشور به افزایش فشارها بر ایران ادامه می‌دهد

دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری آمریکا که تحریم‌های ایران را پیگیری می‌کند، در بیانیه‌ای گفته است: “ما به تشدید فشار بر ایران متعهد هستیم؛ نه فقط با وضع تحریم‌های تازه بلکه همچنین این تحریم‌ها را فعالانه اعمال می‌کنیم و جلوی دور زدن آنها را هم می‌گیریم.”

او گفت: “ما به همکاری با شرکای خود در سرتاسر جهان ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم فشار تحریم‌ها به جایی برسد که ایران وادار شود به تعهدات بین‌المللی اش عمل کند.”

در این دور تازه تحریم‌ها، آمریکا معامله با یک شرکت مواد غذایی مستقر در دوبی که بستنی و دسر تولید می‌کند را هم ممنوع کرده است.

وزارت خارجه آمریکا این شرکت را متهم کرده که پرداخت‌های مربوط به شرکت پتروشیمی جم را از طرف این شرکت تحریم‌شده، وصول می‌کرده است.

این تحریم‌های تازه تنها یک روز پس از آن اعلام شده‌اند که آمریکا از لغو تحریم‌ فروش تلفن همراه و کامپیوتر به ایران خبر داد و گفت که در پی رفع موانع فروش مواد غذایی و دارو به ایران است.

وندى شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که به نمایندگی از آمریکا در گروه ۱+۵ با ایران مذاکره می‌کند، روز چهارشنبه ۲۹ مه (۸ خرداد) گفت که با صدور مجوز لغو این تحریم‌ها، راه براى فروش قانونى وسایل ارتباطى به ایران باز می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت برای مقام‌های آمریکایی مهم است که تحریم‌ها چه تأثیری بر زندگی روزمره مردم عادی ایران می‌گذارد و افزود: “به همین دلیل هم ما یک تیم ویژه به کشورهاى مختلف فرستاده‌ایم تا موانع فروش مواد غذایى و دارو به ایران را رفع کنیم.”

پیش از آن در پنج‌شنبه گذشته، آمریکا اسامی ۱۲ شهروند ایران و ۸ شرکت را به فهرست تحریم های این کشور اضافه کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌شدگان را به کمک به ایران در دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و همکاری با برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور متهم کرد.

اسامی یک معاون وزیر، مدیران ارشد چند شرکت نفتی و چند شرکت حمل و نقل در میان تحریم‌شدگان دیده می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.