ممنوع الکار شدن دو کارگردان تئاتر به علت محتوای پست های اینستاگرام

جمعه, 18ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – آیدا کیخایی، بازیگر و گارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون، از ممنوع الکار شدن خود و همکارش، محمد یعقوبی، کارگردان ایرانی خبر داد و گفت علت آن را محتوای پست های ایستاگرام شخصی اش عنوان کرده اند. گفتنی است همزمان با ممنوع الفعالیت شدن این دو هنرمند، اجرای نمایشی مشترک از آنان، در تماشاخانه ایرانشهر تهران، کنسل شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ابران، آیدا کیخایی، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون، طی روزهای گذشته از ممنوع الکار شدن خود و همکارانش، محمد یعقوبی، کارگردان نامدار ایرانی خبر داد.

آیدا کیخایی طی انتشار پستی در صفحه شخصی ایستاگرام خود اعلام کرد: “این روزها با تلاش و زیرآب‌زنی‌های بسیار، هم من و هم محمد یعقوبی ممنوع کار هستیم. من به عنوان بازیگر و کارگردان، و محمد به عنوان کارگردان. دلیل را که می‌پرسیم، می‌گویند پست‌های اینستاگرام!

وی همچنین نوشت:”این رفتار‌ها انگیزه های برگشت را از ما می‌گیرد. نمی‌دانم به این بی‌درو پیکر بودن همه‌چیز بخندم یا گریه کنم”.

لازم به ذکر است نمایش محمد یعقوبی و آیدا کیخاهی که قرار بود طی هفته جاری در تماشاخانه ایرانشهر تهران به روی صحنه برود، به دلیل ممنوع الفعالیت بودن محمد یعقوبی، کنسل شده است.

آیدا کیخایی متولد آذرماه ۱۳۵۳ و از هنرپیشگان ایرانی و دانش‌آموخته رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. وی در جشنواره تئاتر فجر و جشنواره های متعدد دانشگاهی و دانشجویی، جوایز بسیاری کسب کرده است. از مهم‌ترین آثار وی می‌توان به بازیگری در فیلم “خشکسالی و دروغ”، و فیلم “آن آواز غمناک” اشاره کرد.

محمد یعقوبی متولد ۱۳۴۶ در تهران، نمایش‌نامه‌نویس و  کارگردان تئاتر و فیلم‌ساز ایرانی است. او اولین بار در سال ۱۳۷۶ با کسب جایزه بهترین کارگردانی برای “زمستان ۶۶”به عنوان کارگردانی جوان مطرح شد. از کارهای برجسته او می‌شود به: “زمستان ۶۶”، “یک دقیقه سکوت”، “خشک‌سالی و دروغ”، “تنها راه ممکن” و “نوشتن در تاریکی” اشاره کرد. او در حال حاضر عضو کانون نمایش‌نامه‌نویسان خانه تئاتر و کانون کارگردانان خانه تئاتر ایران است.

کارهای هنری در ایران پیش از انتشار توسط وزارت فرهنگ و ارشاد بارها مورد بررسی قرار گرفته و بخش هایی زیادی از آنها به بهانه مغایرت با مسائل فرهنگی، سیاسی، مذهبی و سیاست های جمهوری اسلامی سانسور یا به گفته وزارت ارشاد ممیزی می شوند. این سانسور در خصوص آثار سینمایی، تئاتر، ادبیات و موسیقی با سخت گیری بیشتری همراه است و بسیاری از این آثار موفق به دریافت مجوز نمی شوند. ممیزی به معنای سانسور از طریق ایراد خطا و دستور تغییر توسط نهادهای مربوطه در ایران صورت می گیرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.