در هجدهمین سال حبس؛ اعتصاب غذای علی اشرف پروانه در زندان رجایی شهر کرج

شنبه, 19ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – علی اشرف پروانه، که مدت ۱۸ سال است در زندان رجایی شهر کرج در حال تحمل حبس است در اعتراض به مخالفت قاضی ناظر زندان و دادستان با اعزام وی به مرخصی، از روز جاری دست به اعتصاب غذا زده است. این زندانی خواهر و مادر خود را در زلزله از دست داده است و به تازگی در جریان این خبر  قرار گرفته است و بر همین اساس تقاضای مرخصی جهت بازدید از خانواده و مشارکت در سوگواری کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز شنبه ۱۹ مردادماه ۹۸، علی اشرف پروانه زندانی زندان رجایی شهر کرج، در اعتراض به عدم موافقت با اعزام به مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است.

این در حالی است که آقای پروانه ۱۸ سال گذشته را در زندان رجایی شهر کرج تحمل حبس کرده و آخرین بار شش سال قبل به مرخصی اعزام شده بود.

یک منبع نزدیک به خانواده علی اشرف پروانه به گزارشگر هرانا گفت: “آقای پروانه از حدود یک سال قبل درخواست مرخصی داده است و به لحاظ قانونی و تائید شورای طبقه بندی زندان مشمول استفاده از حق مرخصی است و هیچ گونه منع قانونی ندارد. با این حال با کارشکنی قاضی ناظر زندان و دادستانی تهران بدون ارائه دلیل با مرخصی وی مخالفت شده است؛ از همین جهت آقای پروانه از روز جاری دست به اعتصاب غذا زده است”.

این منبع همچنین افزود: “آقای پروانه شرایط دشواری را پشت سر گذاشته و مادر و خواهر خود را در زلزله کرمانشاه از دست داده است. این در حالی است که وی به تازگی و پس از اصرار به تماس با عزیزان خود در جریان این واقعه قرار گرفته است. پدر سالخورده آقای پروانه نیز که به دلیل کهولت سن دچار ضعف شدید بینایی و مشکلات حرکتی است بالاجبار به تنهایی پیگیر درخواست مرخصی فرزندش بوده است”.

علی اشرف پروانه که در سال ۱۳۷۸ بازداشت شده، به اتهام سرقت مسلحانه ابتدا به اعدام و سپس به تحمل ۲۹ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.

وی در مورد اتهامش به گزارشگر هرانا گفته بود: “سرقتهای من به هیچ وجه مسلحانه نبوده است. تنها به این دلیل که ما در منطقه کرد نشین زندگی می‌کنیم و همه مردم در منازلشان اسلحه نگهداری می‌کنند، پس از بازداشت از منزل ما سلاح گرم کشف شد و مامورین، پرونده ما را از سرقت عادی به سرقت مسلحانه تغییر دادند. در صورتی که هیچ دلیلی دال بر اینکه من سرقت مسلحانه انجام داده باشم وجود ندارد.”

لازم به ذکر است آقای پروانه در سال ۹۱ نیز با وجود اخذ تمام مدارک لازم، و سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، باممانعت دادستان برای اعزام به مرخصی روبرو شده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.