شرایط بحرانی، محرومیت از درمان؛ گزارشی از وضعیت بابک دادبخش در زندان

یکشنبه, 20ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – بابک دادبخش، شهروند ساکن تهران در آبان ماه سال گذشته بازداشت و به اتهامات سنگینی مانند فساد فی الارض و محاربه متهم شده است. وی در تاریخ ۱۸ تیرماه از زندان رجایی شهر کرج به بیمارستان روانپزشکی رازی منتقل شده و علیرغم تشخیص مجدد و قطعی بیماری MDD یا افسردگی اساسی، اختلال دو قطبی با علائم سایکوتیک بدون اتمام دوره درمان و برخلاف نظر پزشکان در تاریخ ۹ مردادماه به زندان بازگردانده شده. او در شرایط فعلی حبس از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بابک دادبخش، شهروند بازداشتی در زندان رجایی شهر کرج علیرغم ابتلا به بیماری روانی و نیاز مبرم به درمان از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.

یک منبع مطلع در ارتباط با وضعیت آقای دادبخش به گزارشگر هرانا گفت: “بابک دادبخش به دلیل وخامت وضعیت بیماری روحی و روانی خود در تاریخ ۱۸ تیرماه به بیمارستان روانپزشکی رازی (امین آباد) منتقل شده و به مدت ۲۱ روز در این بیمارستان بستری بوده است. علیرغم تشخیص مجدد و قطعی بیماری MDD، اختلال دو قطبی با علائم سایکوتیک، و بدون توجه به نظر پزشکان در تاریخ ۹ مردادماه به دستور دادستانی و دادیار ناظر زندانیان سیاسی، امین وزیری به زندان بازگردانده شد”.

این در حالی است پس از ارجاع به زندان نیز در تاریخ ۱۳ مردادماه بیماری اعصاب و روان وی و همچنین تاثیرات بازداشت در بیماری وی به تائید پزشکی قانونی کرج رسیده و نیاز به درمان و بستری شدن آقای دادبخش محرز شده است.

بابک دادبخش در اردیبهشت ماه سال جاری طی نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضاییه، ضمن تشریح شرایط زندگی و بازداشت خود، اتهامات مطروحه را واهی و ساختگی خوانده و خواهان رسیدگی این مقام قضایی به پرونده‌اش و پایان بی عدالتی شده است.

در تاریخ ۵ خردادماه نیز خواهر بابک دادبخش طی نامه ای خطاب به رییس قوه قضاییه، به شرح وضعیت زیستی برادرش خصوصا وضعیت سلامت روان وی پرداخته و معتقد است که وی نه محارب بلکه انسانی منزوی بوده که در خلوت خود دلخوشی‌هایی نیز داشته است و با توجه به اینکه مصداق اتهامات مطروحه در موردش وجود ندارد، بی گناه است.

این شهروند که از آبان ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد در تاریخ ۲۵ خردادماه نیز با نگارش نامه‌ای خطاب به دخترش درد دل کرده و وضعیت زیستی و دلایلی که نهایتا وی را به شرایط کنونی سوق داده است، را شرح می داده بود.

لازم به یادآوری است بابک دادبخش، شهروند ساکن تهران در آبان ۹۷ توسط پلیس امنیت تهران بازداشت و به وزارت اطلاعات تحویل داده شد. این زندانی در ایام بازداشت شرایط متفاوتی را در بازداشتگاه‌های مختلف از جمله ۲۰۹ اوین و فشافویه تهران سپری کرده است. او همچنین برای مدتی در آسایشگاه امین آباد که مختص بیماران روحی-روانی است نگهداری شده است. وی نهایتا در ۲۷ بهمن ماه ۹۷ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد اما به خاطر شرایط بسیار نامناسب جسمی و روحی ابتدا به بند بیماران روانی و صعب العلاج این زندان و مدتی بعد به سالن ۱۰ بند ۴ این زندان که به سالن زندانیان سیاسی معروف است، منتقل شد. آقای دادبخش به اتهامات سنگینی مانند فساد فی الارض و محاربه متهم شده است.

بابک دادبخش ۳۸ ساله، متولد و اهل اردبیل است او که متاهل و دارای دو فرزند بود طی سانحه ای همسر و یکی از فرزندانش را از دست داده است. او پیش از این نیز در سالهای ۸۶ تا ۸۸ در زندان اوین به سر تحمل حبس کرده بود که با غیبت در زمان مرخصی کماکان با پرونده باز روبرو است.

گفتنی است که اعزام زندانیان سیاسی و امنیتی محبوس در زندان رجایی شهر کرج به مراکز درمانی خارج از زندان کماکان با محدودیت روبرو است. هرانا پیشتر در اواخر تیرماه امسال در گزارشی جدیدترین لیست و آخرین وضعیت زندانیان بند سیاسی زندان رجایی شهر کرج را منتشر کرده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.