فرید مقدم زیرکی، شهروند بهایی بازداشت شد

دوشنبه, 21ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – فرید مقدم زیرکی، شهروند بهایی ساکن بیرجند روز شنبه ۱۲ مرداد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. اداره کل اطلاعات استان خراسان جنوبی پیشتر با اعلام خبر بازداشت یک شهروند در بیرجند مدعی شده بود فرد مذکور “در راستای تشدید تحریم‌ها” فعالیت داشته و یکی از اعضای “فرق ضاله”بوده است. نهادهای امنیتی و رسانه های نزدیک به حکومت غالبا پیروان آئین بهایی را اعضای “فرقه ضاله” می خوانند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۱۲ مردادماه ۹۸، فرید مقدم، شهروند بهایی ساکن بیرجند توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

یک منبع مطلع در خصوص بازداشت این شهروند بهایی به هرانا گفت: “فرید مقدم زیرکی روز شنبه ۱۲ مرداد توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد در بیرجند منتقل شد. آقای مقدم طی این مدت تاکنون فقط یکبار توانسته با خانواده خود تماس بگیرد.

این منبع مطلع در ادامه افزود: “فرید مقدم زیرکی طی سالهای ۹۶ و ۹۷ نیز به اداره اطلاعات بیرجند احضار و مورد بازجویی قرار شده بود”.

پیشتر رسانه های نزدیک به حکومت به نقل از اداره کل اطلاعات استان خراسان جنوبی از بازداشت یک شهروند در شهرستان بیرجند خبر داده بودند.

این نهاد امنیتی همچنین بدون اشاره به هویت وی مدعی شده است که فرد مذکور “در راستای تشدید تحریم‌ها” علیه ابران در استان‌های البرز و خراسان جنوبی فعالیت داشته و یکی از اعضای “فرق ضاله”بوده است.

نهادهای امنیتی و رسانه های نزدیک به حکومت غالبا پیروان آئین بهایی را اعضای “فرقه ضاله” می خوانند.

لازم به ذکر است روز شنبه دو شهروند بهایی دیگر به نام های روح الله زیبایی و ابوالفضل انصاری در شهر کرج بازداشت شده و رسانه های نزدیک به حکومت مدعی شده بودند دلیل بازداشت روح الله زیبایی، فعالیت وی “در راستای تشدید تحریم ها” بوده است.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.