عفو بین‌الملل: جان آرش صادقی در خطر است

چهارشنبه, 23ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

سازمان عفو بین‌الملل نسبت به وضعیت سلامتی آرش صادقی، زندانی سیاسی در ایران، هشدار داده و نوشته است که جان او به دلیل محرومیت از معالجات بعد از عمل سرطان در معرض خطر قرار دارد.

    
default

سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه ۲۲ مرداد (۱۳ اوت) در باره وضعیت آرش صادقی، زندانی سیاسی و مدافع حقوق بشر ابراز نگرانی شدید کرده است و با انتشار فراخوانی خواستار حمایت مردم و فعالان حقوق بشر از آزادی فوری و بی‌قید و شرط آرش صادقی شده است.

در فراخوان سازمان عفو بین‌الملل که خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران منتشر شده، ازهمه مدافعان حقوق بشر و مردم خواسته شده که با نوشتن نامه ‌از مقام‌های این وزارت‌خانه بخواهند به وضعیت سلامتی آرش صادقی رسیدگی کنند.

در فراخوان اطلاعیه عفو‌بین‌الملل آمده است: «جان آرش صادقی، مدافع حقوق بشر زندانی، به دلیل محرومیت از معالجات بعد از عمل سرطان در معرض خطر قرار دارد. او به شدت بیمار است و با محروم شدن عامدانه و هدفمندانه از معالجات مربوط به سرطان، که درد و رنج فراوان او را موجب شده، تحت شکنجه قرار دارد.»

آرش صادقی در تیر سال ۱۳۸۸ به خاطر اعتراض به نتایج انتخابات بازداشت شد. پس از سه ماه این زندانی به قید کفالت از زندان بیرون آمد. او در سال ۱۳۹۳ مجددا بازداشت شد و ۶ ماه را در زندان سپری کرد و با وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی از زندان بیرون آمد. برای بار آخر صادقی در سال ۱۳۹۵ بازداشت شد. او اینک به دلیل فعالیت‌های سیاسی و حقوق بشری با حکم ۱۹ سال حبس در زندان رجایی شهر به سر می‌برد.

آرش صادقی بعد از ماه‌ها بیماری در شهریور۱۳۹۷ به منظور خارج کردن یک غده‌ سرطانی در بازوی راست‌اش در بیمارستانی بیرون از زندان بستری شد و مورد عمل جراحی سنگین قرار گرفت.

آرش صادقی به دلیل اعتراض به بازداشت همسرش در سال ۹۶ بیش از سه ماه در اعتصاب غذا به سر برده بود

آرش صادقی به دلیل اعتراض به بازداشت همسرش در سال ۹۶ بیش از سه ماه در زندان در اعتصاب غذا به سر برده بود

عفو بین‌الملل نوشته است که “به رغم توصیه‌ اکید پزشکان که گفته بودند آرش صادقی باید دست کم ۲۵ روز در بیمارستان بستری بماند و از مراقبت‌های شدید تخصصی برای جلوگیری از خطرات جدی که متوجه سلامت و جان او بوده برخوردار شود، مقام‌ها و مسئولان سه روز بعد، در ۲۴ شهریور، او را به زندان برگرداندند”.

پزشکان هشدار داده‌اند که بدون معالجات مستمر، از جمله شیمی‌درمانی، احتمال دارد که سرطان به سایر اعضای بدن او سرایت کند.

گفته می‌شود که از زمان بازگشت آرش صادقی به زندان، وضع جسمی او رو به وخامت گذاشته است. در اطلاعیه سازمان عفو بین‌الملل امده که این زندانی “به دلیل محرومیت از مراقبت‌های لازم بعد از عمل، بازوی راست او به شدت دچار عفونت شده، متورم شده، از کار افتاده و بی‌حس شده است”.

عفو بین‌الملل در ادامه تاکید کرده است که “امتناع عامدانه‌ مقام‌ها و مسئولان از فراهم آوردن مراقبت‌های پزشکی برای آرش صادقی، بنا به قوانین بین‌المللی مصداق شکنجه به شمار می‌رود”.

عفو بین‌الملل “محروم کردن آرش صادقی از مراقبت‌های پزشکی حیاتی” را “ناقص حق حیات” این زندانی خوانده است.

آرش صادقی در سال ۱۳۹۶ در اعتراض به بازداشت همسرش، گلرخ ایرایی، بیش از سه ماد در اعتصاب غذا به سر برده بود. 

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.