رکورد گران‌ترین متراژ مسکونی در تهران شکست؛ رشد ۳۵ درصدی نرخ اجاره‌

دوشنبه, 28ام مرداد, 1398
اندازه قلم متن

رکورد گران‌ترین متراژ مسکونی در تهران شکست؛ رشد ۳۵ درصدی نرخ اجاره‌

قیمت گران‌ترین متراژ مسکونی معامله شده در تهران در مقایسه با زمستان پیش ۱۲ درصد بالا رفت و نرخ رشد اجاره بها به ۳۵ درصد رسید.

مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی اعلام کرد، متوسط بهای هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در فاصله بهار سال جاری در مقایسه با بهار سال گذشته بیش از ۱۰۹ درصد افزایش یافته و به بیش از ۱۳ میلیون تومان رسیده است.

مطابق این گزارش، متوسط بهای هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در مقایسه با زمستان پیش هم ۲۲.۷ درصد گران‌تر شده است.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که بالاترین نرخ معامله یک مترمربع واحد مسکونی در تهران طی بهار گذشته ۶۳ میلیون و ۸۷۳ هزارتومان بوده است. رکورد پیشین گران‌ترین متراژ مسکونی در زمستان ۱۳۹۷ و با رقم ۵۷ میلیون تومان شکسته شده بود.

با وجود ادامه صعود قیمت مسکن در تهران، مرکز آمار از افزایش رکود در بازار مسکن پایتخت خبر داده، به طوری که طی بهار گذشته تعداد معاملات در مقایسه با فصل مشابه سال پیش بیش از ۴۵ درصد افت کرده است. تعداد معاملات در مقایسه با زمستان گذشته نیز ۲۲.۷ درصد کاهش یافته است.

مطابق این گزارش، قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی نیز در فاصله بهار سال گذشته تا سال جاری ۱۷۴.۶ درصد افزایش یافته و با وجود کاهش ۲۲.۵ درصدی معاملات، متوسط هر مترمربع قیمت زمین به نزدیک ۱۷ میلیون تومان رسیده است.

متوسط مبلغ اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران ۴۰ هزار و ۲۶۷ تومان با میانگین مساحت ۸۰ مترمربع و متوسط عمر بنای ‍۱۴ سال بوده است که نسبت به زمستان پیش ۱۷.۴ درصد و در مقایسه بهار سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است. مرکز آمار ایران پیشتر نرخ رشد اجاره بها در یک سال منتهی به زمستان سال گذشته ۲۱.۷ درصد اعلام کرده بود.

مطابق این گزارش تعداد قراردادهای اجاره منعقد شده در بهار سال جاری در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته ۱۸.۵ درصد کاهش یافته است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران کمتر از یک ماه پیش از رشد ۳۰ درصدی اجاره‌بها در شهر تهران خبر داده و این رقم را امیدوارکننده دانسته بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.