سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور: به یاد عباس امیر انتظام مبارز ملی و نماد مقاومت در مقابل رژیم جمهوری اسلامی

جمعه, 14ام تیر, 1398
اندازه قلم متن

به یاد عباس امیر انتظام مبارز ملی و

نماد مقاومت در مقابل رژیم جمهوری اسلامی

 سرکار خانم الهه امیرانتظام،

شرکت کنندگان محترم در مراسم سالروز درگذشت مهندس عباس امیرانتظام،

یک سال از درگذشت زنده یاد مهندس عباس امیرانتظام عضو فقید هیئت رهبری جبهه ملی ایران و  پر سابقه ترین زندانی سیاسی در جمهوری اسلامی گذشت. مبارزات زنده یاد امیرانتظام به سالهای دانش آموزی ایشان که همزمان با دوران نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران به رهبری زنده یاد دکتر محمد مصدق، باز می گردد. او که درس آزادگی را از مکتب مصدق آموخته بود در دوران پس از سرنگونی دولت ملی برای استقرار حاکمیت ملی به نهضت مقاومت ملی ایران پیوست.

پس از انقلاب مردم ایران برای استقلال، آزادی و عدالت اجتماعی، مهندس عباس امیرانتظام مسئولیت معاونت نخست وزیر و سخنگوی دولت آقای مهندس بازرگان را پذیرفت. و در این سمت در سال ۱۳۵۸ به اتهام «جاسوسی برای آمریکا» بازداشت شد و پس از ۴۵۴ روز بازداشت در سلول انفرادی، در دادگاه ویژه انقلاب بدون حق ملاقات و امکان دسترسی به وکیل در اسفند ۱۳۵۹ محاکمه‌ و به اعدام محکوم شد. اما با تلاش و وساطت مهندس بازرگان محکومیت او به حبس ابد تقلیل یافت.

از جمله اتهامات آقای امیرانتظام توطئه برای انحلال مجلس خبرگان، مخالفت با نظام ولایت فقیه و ارائه اطلاعات سری به آمریکائیان بود. در واقع اما محکومیت او به خاطر بیداری و توجه هوشمندانه او به اهمیت مجلس موسسان و تصویب یک قانون اساسی دموکراتیک به عنوان پیش شرط آزادی و رعایت حقوق مردم ایران و لزوم تلاش برای تحقق آن بود. به این جهت هنگامی که مجلس خبرگان قانون اساسی تشکیل و مشغول تصویب اصول مربوط به ولایت فقیه شد، طرح انحلال آن در دولت مهندس بازرگان مطرح کردید و توسط ۱۸ تن از اعضای دولت بازرگان امضا شد، اما بعد به علت مخالفت خمینی اجرا نگردید.

دوران بعدی زندگی سیاسی عباس امیرانتظام که نام او را همچون نلسن ماندلا رهبر مبارزات ضد آپارتاید آفریقای جنوبی به عنوان یکی از پر سابقه ترین شخصیت های سیاسی زندانی جهان ثبت کرد، دوران زندان وی بود.

امیرانتظام در طول سالهای زندان غیر قانونی خود با ایستادگی در برابر بی عدالتی ها نه تنها دستگاه سرکوبگر حاکم را از رسیدن به هدف خود که همانا شکستن و بدنام کردن وی بود ناکام کرد بلکه با ایستادگی خود به یکی از نمادهای های مقاومت در برابر استبداد و رژیم جمهوری اسلامی و مبارزه برای آزادی و حاکمیت ملی تبدیل شد.

در سالروز درگذشت مهندس عباس امیرانتظام اهداف او یعنی استقرار آزادی و حاکمیت ملت از طریق انتخابات آزاد و تشکیل مجلس موسسان و تصویب یک قانون اساسی جدید همچنان در برنامه ملیون ایران است و یاد او در دل همه مبارزان راه آزادی همواره زنده خواهد ماند.

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور

۱۴ تیرماه ۱۳۹۸ برابر ۵ ژوئیه ۲۰۱۹
info@iranazad.info
http://www.iranazad.info


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.