دولت اردوغان «تمامیت خواهی» را پیشه خود کرده است

دوشنبه, 13ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

tur

برخورد خشونت آمیز پلیس ضد شورش ترکیه با تجمع کنندگانی که به تخریب پارکی در مرکز استانبول اعتراض داشتند، واکنش کشورها و سازمان‌های بین المللی را در آمریکا به دنبال داشته است.

دولت ترکیه قصد دارد در عوض پارک «گزی» در میدان تقسیم استانبول، دست به بازسازی یک پایگاه نظامی تاریخی و یک مرکز خرید بزند.

نوشین حسینی با تورج اتابکی، استاد تاریخ اجتماعی در آمستردام هلند، در مورد اعتراضات در ترکیه، این موضوع را به بحث گذاشت و نخست از او درباره سابقه تاریخی محوطه میدان تقسیم استانبول پرسیدم.

تورج اتابکی: اردوغان اصولا در صحنه سیاسی ترکیه به عنوان انسانی خودرای و تا حدی مستبد شناخته شده است که وقعی به افکار عمومی نمی گذارد و وقعی هم به احزاب سیاسی و خواسته هایشان نمی گذارد و تلاش می‌کند که نظر خودش را، گاه مغایر نظر حزب متبوع خودش، به کرسی بنشاند.

آقای اردوغان گمان بر این دارد که تمام این رفتار سیاسی نشان دهنده اقتدار دولت ترکیه است و دولت ترکیه بایستی کماکان مقتدر بماند و هر گونه گذشت و عقب نشینی از طرح بازسازی میدان تقسیم به معنای زیر سوال بردن اقتدار دولت ترکیه است.

آقای اردوغان گمان بر این دارد که دولت ترکیه بایستی کماکان مقتدر بماند و هر گونه گذشت و عقب نشینی از طرح بازسازی میدان تقسیم به معنای زیر سوال بردن اقتدار دولت ترکیه است.

اما آقای اردوغان پا را در یک کفش کرده و تصور می‌کند که فقط و فقط با اصرار به اجرای این طرح می‌تواند اقتدار دولت ترکیه را حفظ کند.

آنچه که در روزهای اخیر به خصوص در دو روز اخیر چشمگیر بوده است، این است که دامنه این تظاهرات به شهرهای دیگر ترکیه هم کشیده شده است. از جمله به شهری که اصلا انتظارش نمی رفت یعنی به قونیه یا قونیا که یکی از مراکز عمده حزب عدالت ترکیه است، نیز کشیده شده است.

این مسئله نشان دهنده این است که بین لایه های پایینی طرفداران حزب عدالت توسعه هم نوعی نگرانی از نوع رفتار سیاسی آقای اردوغان به چشم می خورد.

همان طور که خود شما هم اشاره کردید، گستردگی این اعتراضات باعث شده است که بسیاری از خبرگزاری ها این اعتراضات را بزرگترین چالش دولت آقای اردوغان در ده سال گذشته توصیف کنند. نظر شما چیست؟

مطمئنا چنین است. به این دلیل که این چالش پیش رو دولت ترکیه دلیل اقتصادی و اجتماعی هم دارد. این چالش عمدتا از سوی جوانان و نیروهایی مطرح می شود که همخوانی با خوانش رسمی حزب عدالت و توسعه و آقای اردوغان و اسلام ندارند و گمان بر این دارند که در صحنه سیاسی ترکیه به حاشیه رانده شده اند.

بنابر این جوانان و به وِیژه جوانان سکولار و غیر مذهبی حس می کنند که آرام آرام در طول دولت آقای اردوغان به حاشیه رانده شده اند و این دولت در حقیقت نوعی تمامیت خواهی و انحصارگرایی را به عنوان سیاست متبوع خودش در پیش گرفته است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.