برجام، اختلاف دو رئیس جمهوری آمریکا و فرانسه در نشست گروه۷؟

شنبه, 2ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن

  برجام، اختلاف دو رئیس جمهوری آمریکا و فرانسه در نشست گروه۷؟

شواهد نشان می دهد نشست گروه هفت به میزبانی فرانسه می تواند به صحنه چالش های دیپلماتیک و گفتگوهای پرحاشیه بین رهبران جهان، خصوصا امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ بیانجامد. به جز پرونده هسته ای ایران، برکسیت و تجارت بین الملل سه محور اصلی احتمالی گفتگوهای چالش برانگیز در نشست سه روزه گروه هفت خواهند بود.

به گفته رسانه های فرانسوی مهم ترین عامل مورد اختلاف این نشست بی تردید اختلاف نظر ماکرون و ترامپ برسر پرونده هسته ای ایران است. اختلاف نظرهایی است که ماه ها آغاز شده است اما به نظر می رسد در نشست گروه هفت به اوج برسد. نشست رئیس جمهوری فرانسه با وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، در پاریس درست پیش از این دیدار اهمیت اختلاف ها را روشن تر می کند.

هدف اصلی ماکرون کاهش تحریم های آمریکا علیه ایران است. به گفته خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهوری فرانسه از دونالد ترامپ خواهد خواست تا درباره تحریم فروش نفت ایران تجدیدنظر کند و یا دست کم دستور کاهش تحریم ها را صادرکند.

در مقابل ماکرون تضمین خواهد کرد که ایران کاملا به برجام متعهد خواهد ماند. امانوئل ماکرون البته برای متقاعد کردن دونالد ترامپ کار دشواری پیش رو دارد. رئیس جمهوری آمریکا به تازگی گفته است که «ماکرون حق ندارد به جای آمریکا درباره پرونده هسته ای ایران حرف بزند و یا تصمیم گیری کند.»

موضوع دیگری که می تواند در این نشست بین دو رئیس جمهوری آمریکا و فرانسه تنش ایجاد کند موضوع مالیات بر درآمد شرکت های بزرگ اینترنتی از جمله گوگل و آمازون در فرانسه است، مالیات هایی که پیش‌تر دونالد ترامپ دلیل آن را حماقت ماکرون خوانده است.

گسترش آتش سوزی ها در جنگل های آمازون موضوع مهم دیگری است که در روزهای پایانی در میان محورهای اصلی گفتگوها قرارگرفته است.

نزدیک به ۱۳ هزار تن از نیروهای پلیس فرانسه در جریان این نشست سه روزه در بیاریتز حاضر خواهند بود. سه هزار روزنامه نگار نیز پوشش این نشست را برعهده خواهند داشت.

از: یورونیوز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.