مادر ارس امیری: دختر من بی‌گناه است

شنبه, 2ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن

مادر ارس امیری: مساله اصلی برای ما، اتهام ارس است: «اداره و تشکیل شبکه براندازی نظام»! اتهام عجیبی که نه می‌توانم هضمش کنم نه به آن باور دارم. برای این اتهام که منجر به صدور حکم ۱۰ سال زندان برای ارس شده است، اولاً همانطور که گفتم تاکنون هیچ مصداقی برای «شبکه برانداز» به ما نگفته‌اند.

امتداد / شهرزاد همتی

‌زهرا خاتمی مادر ارس امیری در گفت‌وگو با امتداد، توضیحاتی را درباره بازداشت دخترش و همچنین تایید حکم ۱۰ سال حبس تعزیری او در دادگاه تجدیدنظر ارائه کرد. ارس امیری لاریجانی، دانشجوی کارشناسی ارشد «فلسفه هنر» در انگلستان، هنگامی که در اسفند سال گذشته برای دیدن مادربزرگ بیمارش سفری ۵ روزه به کشور داشت، در یکی از خیابان‌های تهران بازداشت شد.

زهرا خاتمی مقدم، مادر ارس و خواهر شهید محسن خاتمی مقدم درباره دخترش می‌گوید: ‌ارس متولد ۱۳۶۵ بوده و تازه وارد ۳۳ سالگی شده است. او در رشته «مدیریت فرهنگ و هنری» دانشگاه سوره (تهران) تحصیل کرده و جهت ادامه تحصیل در همین رشته در سال ۱۳۸۶ به انگلیس مهاجرت کرد و در ۱۰ سالی که در لندن بود، به ایران رفت و آمد داشت و سالی یکی دو مرتبه به ایران می‌آمد. چون کشورش را دوست دارد و خیلی وابسته به خانواده است و حتی دلیل آمدن ارس به ایران برای آخرین بار در اسفند ۱۳۹۶ که منجر به دستگیری‌اش شد، ‌بیماری مادربزرگش بود. ایشان وضعیت بسیار بدی داشتند و در کما بودند، ارس ۵ روزه آمد تا مادربزرگش را ببیند. حداقل اتفاقی که افتاد این بود که مادربزرگش با دیدن ارس به زندگی دوباره بازگشت. ارس همیشه می‌گوید این حداقل دلخوشی من است.

هربار که ارس به ایران آمده است با پاسپورت ایرانی و با نام ارس امیری لاریجانی آمده و پاسپورت دیگری نداشته و ندارد. من روی این نکته تاکید دارم که ارس یک تابعیتی است زیرا بسیار در رسانه‌ها دیده‌ام که ارس را دو تابعیتی معرفی می‌کنند، درصورتی که ارس تنها تابعیت ایران را داشته است و تنها پاسپورت جمهوری اسلامی ایران را دارد.

او در رشته «مدیریت هنری» در دانشگاه مترو پولیتن لندن، لیسانس گرفت و الان هم که در زندان است، دانشجوی کارشناسی ارشد «فلسفه هنر» است و پایان نامه‌اش را می‌نویسد و متاسفانه با توجه به اینکه نامزد ارس در خارج از کشور است فرصت تشکیل خانواده به ناحق از او سلب گردید.

ارس به کارش و معرفی و ارائه هنر و فرهنگ کشورش به مخاطبان خارجی بسیار علاقمند است و در ۵ سال اول حضور در لندن (۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲) در راستای این علاقه و همچنین برای امرار معاش و کمک به خانواده‌اش در تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل در لندن، کارهای پراکنده می‌کرد و به طور مستقل در زمینه ارائه هنر تجسمی و نوشتن نقد و ترجمه در انگلیس فعالیت داشت.

جالب است که در سال اول ورودش به لندن در دانشگاه نمایشگاهی از آثار دانشجویان ایرانی برپا کرد. با کارهای مختلف سعی داشت در تامین هزینه‌های سنگین زندگی و تحصیل در لندن کمک حال خانواده باشد. تا اینکه در سال ۱۳۹۲ از طریق یک آگهی و فراخوان عمومی استخدام در «شورای فرهنگی انگلیس» به استخدام این شورا در آمد. ارس قبل از استخدام با ما مشورت کرد و ما تحقیق کردیم و دیدیم انگلستان با ۱۲۰ کشور دیگر تعاملات فرهنگی دارد و چیز بدی ندیدیم که بخواهیم دخترمان را از آن منع کنیم. ارس با موافقت ما به استخدام این مجموعه در آمد.

در کارهایش تلاش می‌کرد که خط قرمزهای کشورش را کاملاً رعایت کند، او به معرفی هنر ایرانیان به خارج از کشور علاقه و اهتمام ویژه داشت و حتی این اواخر کارهای هنرمندان معلول ایرانی را به دنیا نشان می‌داد.

وی با اشاره به آنچه که در دادگاه تجدیدنظر گذشت گفت: یک شنبه ۲۷ مرداد ماه به همراه وکیل ارس برای پیگیری وضعیت پرونده‌اش به شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر مراجعه کردم. چون قبلا به ما گفته بودند وقتی برای دختر جوانی چنین حکم سنگینی صادر شده و حکم ۱۰ سال حبس تعزیری است، امکان ندارد او را برای دادگاه تجدید نظر نخواهند و جلسه رسیدگی تشکیل نشود. تصور ما این بود که قرار است به ارس تاریخ دادگاه اعلام شود و برای رسیدگی حتماً ارس حضور خواهد داشت. به همین دلیل وقتی در هنگام مراجعه حکم قطعی تایید ۱۰ سال حبس تعزیری را به وکیل ابلاغ کردند، ما در بهت و ناباوری بودیم! من اطمینان دارم چنانچه جلسه حضوری برگزار می‌گردید یا حتی اگر ارس را به دادگاه دعوت می‌کردند، با حضور ارس و دفاع و صحبت او هر سوتفاهمی که در پرونده پیش آمده بود برای قضات محترم دادگاه تجدیدنظر برطرف و بی‌گناهی ارس اثبات می‌گردید.

جالب است بدانید نه تنها هیچ سند و مدرکی درخصوص اتهام وارده به ارس در پرونده وجود ندارد بلکه تاکنون دستگاه امنیتی مشخص نکرده است «شبکه برانداز» مورد اشاره در رای صادره علیه ارس کدام شبکه است که ارس آن را اداره می‌کرده است؟!

ارس ضمن آنکه اتهام اقدام علیه امنیت ملی کشور را رد کرده و هرگز زیر بار آن نرفته، همواره اعلام کرده است چیزی برای پنهان‌کردن نداشته و ندارد، چه در مورد برنامه‌های هنری که در آن‌ها نقش داشته و چه نگاه‌اش به هنر و فرهنگ و مسائل آن. لذا در زمان بازداشت اولیه و ۶۹ روز بازجویی (از تاریخ ۲۳/۱۲/۹۶ لغایت ۳۱/۲/۹۷) به روشنی درخصوص تمام فعالیت‌های خود و نحوه حضورش در شورای فرهنگی انگلیس صحبت کرده است و علی‌رغم اینکه کارشناسان پرونده به دفعات اعلام داشته‌اند که قصد و نیت ارس در خدمت به هنر ایران و هنرمندان و تعهداش به کشور و صداقت‌اش، بسیار روشن است، اما متاسفانه با فقد هر گونه دلیلی مبنی بر اقدام علیه امنیت کشور از سوی ارس، نهایتاً همین صحبت‌ها و توضیحات ارس، علیه خودش استفاده شده است که جای تعجب و تاسف دارد.

جالب است بدانید کارشناسان پرونده زمانی که می‌خواستند ارس را در خرداد ۱۳۹۷با وثیقه ۵۰۰ میلیونی آزاد کنند، نظرشان این بود که به بی‌گناهی او باور داریم و اعلام کردند مساله ما ارس امیری نیست، مساله ما همان شورای فرهنگی انگلیس است. هرچند علیرغم تعطیلی کامل بخش فرهنگ و هنر ایران در شورای فرهنگی انگلیس در فروردین ۱۳۹۸ مشخص نیست صدور حکم ۱۰ سال حبس تعزیری علیه ارس، صرفاً به واسطه کار در این شورا، آنهم به عنوان کارمندی جزء و ساده چه دلیلی دارد؟؟

مساله اصلی برای ما، اتهام ارس است: «اداره و تشکیل شبکه براندازی نظام»! اتهام عجیبی که نه می‌توانم هضمش کنم نه به آن باور دارم. برای این اتهام که منجر به صدور حکم ۱۰ سال زندان برای ارس شده است، اولاً همانطور که گفتم تاکنون هیچ مصداقی برای «شبکه برانداز» به ما نگفته‌اند. من هربار که به این مجموعه‌ها مراجعه کرده‌ام مدام می‌گفتم: شاید شما چیزی می‌دانید که من مادر نمی‌دانم، این را به من بگویید که اگر چیزی وجود دارد من آنقدر پیگیر نباشم، اما هیچ وقت چیزی به من گفته نشد. ثانیاً اینکه می‌خواهم بدانم ارس کدام گروه غیرقانونی یا شبکه را اداره می‌کرده است؟ ارس و همین طور شورای فرهنگی انگلیس بارها اعلام کرده‌اند که ارس یک کارمند عادی بوده و هیچ نقش مدیریتی در این شورا یا بخش مربوط به هنر ایران شورای فرهنگی انگلیس نداشته است و حتی کارمند معمولی بودن را می‌شود به راحتی با مستنداتی مثل فیش حقوقی نشان داد، اما متاسفانه آنچه در این پرونده مدنظر نبوده است دلایل بی‌گناهی ارس و عدم اثبات اتهام انتسابی به اوست!! در هر صورت هیچ کدام از این سئوالات و چیزهایی که منجر به این حکم سنگین شده است برای ما مشخص نیست.

ارس عاشق کشورش است و خط قرمزش ایران است و برای معرفی فرهنگ و هنر ایران، خیلی تلاش کرد. یکی از مشکلات ما با سخنان سخنگوی قوه قضاییه ماجرای تبادل فرهنگی بود که ارس انجام می‌داد؛ اصل داستان تبادل فرهنگی درست بود، اما از ایران و معرفی هنر و فرهنگ ایران به غرب، نه برعکسش! که بخواهد نفوذ فرهنگی باشد یا برای ارس ایجاد اتهام کند. ارس هرکاری که انجام می‌داد با وزارت ارشاد بود و اگر وزارت ارشاد اجازه نمی‌داد، هنرمند نمی‌توانست از کشور خارج شود. با آن‌ها همکاری داشت و خیلی برایم عجیب است که به او برچسب امنیتی می‌زنند، چون آن زمان این حرف‌ها مطرح نبود.

چیزی که الان برای ما مهم است و من در این ۱۷ ماه که ارس ایران و در بازداشت است، پیگیر آن هستم بی‌گناهی و حقانیت دخترم است. تمام مدت بازداشت ارس من از یک شنبه تا چهارشنبه از آمل به تهران می‌آمدم تا به مراجع قانونی مراجعه کنم. من به قوه مقننه، مجریه، قضاییه مراجعه کردم تا هرکجا کسی که حرف‌های من را می‌شنید، پیدا کنم و به او مراجعه کنم و برای اثبات بی‌گناهی دخترم طلب کمک کنم. هرکسی که صحبت‌های من را می‌شنید باورش نمی‌شد که اتفاق بدی بیافتد و می‌گفتند ارس بی‌گناه است و درست می‌شود. اما متاسفانه تقاضای ما که رسیدگی عادلانه و منصفانه بود، اتفاق نیفتاد.

از آن‌جایی که ما به عدالت باور داریم، باز هم ماجرای ارس را دنبال می‌کنیم. حالا مهم نیست اگر رسیدن به این عدالت زمان‌بر باشد، ما باز هم از طریق مجاری قانونی حتماً پیگیر وضعیت ارس هستیم. چون ارس معتقد است مشکلش حتما باید در ایران برطرف شود، شاکی بود که کشورهای بیگانه در پرونده او وارد پرونده‌اش بشوند.

من دنبال این قضیه هستم، من صداقت و حقانیت او را باور دارم. ارس صادقانه در نامه‌ای که به ریاست قوه قضاییه نوشته بود همین مسائل را مطرح کرده و سلیس و روان گفته بود و درخواست بررسی کارشناسی و رسیدگی مجدد به پرونده‌اش را کرده بود که متاسفانه نشد. من تلاش می کنم هرطور که هست حقانیت دخترم را ثابت کنم، اما نه با مراجعه به رسانه‌های غربی، چون این خطر قرمز ارس است و می‌خواهد پی گیری امورش از داخل کشور باشد و شما اولین رسانه‌ای هستید که من با او صحبت می‌کنم. امیدوارم بتوانیم با کمک شما و نگاه منصفانه دستگاه امنیتی کشور به عملکرد و واقعیات موجود در پرونده ارس، بی گناهی دخترم را ثابت کنیم.

مادر ارس امیری با تاکید براینکه ارس بازداشتی وزارت اطلاعات است گفت:‌ به ما می‌گفتند نگران نباش، چون وزارت اطلاعات مرجع پاسخگویی دارد و رسیدگی می‌کنند.

ما ترجیح داده بودیم در خصوص دستگیری و پرونده ارس سکوت کنیم، چون به حقانیت ارس باور داریم و هنوز هم دلم نمی‌خواهد خیلی صحبت کنم و به دنبال جنجال نیستم. ما ۱۴ ماه تمام به همه ارگان‌ها و مراجع قانونی داخلی مراجعه ‌کردیم و فکر می‌کردم سر و صدا و شلوغی فرصت به سوءاستفاده‌گران می‌دهد، اما متاسفانه با تمام اعتقادم، آن رسیدگی‌ای عادلانه و منصفانه‌ای که باید با برگزاری جلسه رسیدگی در دادگاه تجدیدنظر و اجازه حضور ارس و دادن فرصت دفاع از خود به او صورت می‌پذیرفت، نسبت به پرونده دخترم انجام نشد.

از: ایران امروز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.