بریتانیا یک ناو جنگی دیگر به خلیج‌فارس اعزام کرد

یکشنبه, 3ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن

ناوشکن دانکن

ناوشکن دانکن هم اکنون در خلیج فارس است

وزیر دفاع بریتانیا اعلام کرده به منظور تامین امنیت تردد کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز یک ناو جنگی دیگر به این منطقه اعزام کرده است.

این سومین ناو جنگی بریتانیا است که بعد از توقیف ماه گذشته نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو در تنگه هرمز به خلیج فارس و دریای عمان اعزام می‌شود و گفته شده ماموریت تضمین کشتیرانی آزاد در آبهای بین‌المللی این منطقه را که شاهرگ حیاتی صادرات نفت هم هست را دارد.

تنش میان تهران و لندن پس از توقیف یک نفتکش ایرانی در جبل الطارق و متعاقب آن توقیف یک نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز بالا گرفته است.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، روز شنبه، ۲۴ اوت – دوم شهریور، گفت: “ما در هر جای دنیا که پرچم بریتانیا به اهتزاز درآمده برای تامین کشتیرانی آزاد اقدام خواهیم کرد.”

ناو جنگی اعزام شده اچ‌ام‌اس دیفندر نام دارد که گفته شده قرار است جایگزین ناو اچ‌ام‌اس دانکن شود. این سومین ناوشکن بریتانیایی است که عازم خلیج فارس می‌شود.

سپاه پاسداران ایران اواخر تیرماه گذشته اعلام کرد که نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو را به خاطر آنچه رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی خوانده، در تنگه هرمز توقیف کرده است.

این موضوع خیلی زود به شکل‌گیری تنشی جدی میان تهران و لندن منجر شد به طوری که بریتانیا اقدام ایران را “تلافی‌جویانه” و پاسخی به توقیف نفتکش ایرانی آدریان دریا-۱ (گریس-۱ سابق) در جبل‌الطارق ارزیابی کرد و از تهران خواست فورا نفتکش استینا ایمپرو را آزاد کند.

استنا ایمپروحق نشر عکسAFP
نفتکش استینا ایمپرو که مالکیت آن سوئدی است اما با پرچم بریتانیا در خلیج فارس حرکت می‌کرد از ۱۹ ژوئیه در توقیف ایران است

نفتکش گریس-۱ حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت خام ایران در ماه ژوییه سال جاری به ظن حرکت به سوی سوریه برای تحویل نفت به نهادهای تحت تحریم اتحادیه اروپا، از سوی دولت جبل الطارق توقیف شد.

دولت جبل‌الطارق در نهایت ۱۰ روز پیش این نفتکش را آزاد کرد و گفت که از مقامات ایران تعهد گرفته است که محموله نفتکش به سوریه نخواهد رفت.

جبل‌الطارق از سرزمین‌های تحت حاکمیت بریتانیاست و توقیف این نفتکش با کمک کماندوهای نیروی دریایی بریتانیا صورت گرفت اما دولت بریتانیا تاکید داشته که تصمیم‌‌گیری در مورد سرنوشت نفتکش در اختیار دولت و محاکم جبل‌الطارق است.

در همین حال، از زمان آزاد شدن نفتکش ایرانی به حکم دادگاه جبل‌الطارق، گمانه‌زنی‌ها برای افزایش احتمال رفع توقیف از نفتکش بریتانیایی استینا ایمپرو از سوی ایران هم افزایش یافته است.

اریک هانل، مدیرعامل شرکت سوئدی استینا بالک، مالک نفتکش استینا ایمپرو که از حدود یک ماه پیش در توقیف سپاه پاسداران ایران است، سه روز پیش (۲۱ اوت) گفت توانسته در جریان سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به سوئد با او دیدار کند و “گفتگوی سازنده‌ای” با وزیر خارجه ایران داشته است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.