مراسم خاکسپاری آیت‌الله طاهری با شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد همراه شد

سه شنبه, 14ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

نارضائی مردم ایران تا آن حد زیاد است که آنها علی رغم خفقان شدید از هر فرصتی برای ابراز اعتراض خود به دیکتاتوری حاکم بهره میگیرند.

به گزارش رادیو فردا ویدیوهای منتشر شده از تشییع جنازه آیت‌الله جلال‌الدین طاهری اصفهانی در شهر اصفهان حکایت از آن دارد که شرکت‌کنندگان در این مراسم علیه حکومت ایران و وضعیت سیاسی کنونی کشور شعارهایی داده‌اند.

این مراسم صبح سه‌شنبه، ۱۴ خرداد، در شهر اصفهان برگزار شد و آنگونه که ویدیوها نشان می‌دهد جمعیت انبوه تشییع‌کنندگان شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور»، «یا حجت ابن الحسن، ریشه ظلم رو بکن»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «موسوی و کروبی آزاد باید گردند» و «طاهری، طاهری آزادی‌ات مبارک» سر داده‌اند.

شاهدان عینی در گفت‌وگو با رادیوفردا صحت این ویدیوها را تایید کرده‌اند. در این ویدیوها تصاویر آیت‌الله طاهری اصفهانی نیز دیده می‌شود که در دست تشییع‌کنندگان است و نیز شعار «طاهری، طاهری آزادی‌ات مبارک» می‌تواند گواهی باشد بر اصالت خبر و ویدیوها.

آیت‌الله طاهری اصفهانی از روحانیون حامی اصلاح‌طلبان بود که در جریان رویدادهای سال ۱۳۸۸ نیز از مواضع میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری دهم، حمایت کرد و انتخابات را «باطل» و تصدی محمود احمدی‌نژاد بر دولت را «نامشروع و غاصبانه» خواند.

از این رو برخی از شعارهای تشییع‌کنندگان او در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی بود که اکنون در زندان خانگی به‌ سر می‌برند، شعارهایی مانند «موسوی و کروبی آزاد باید گردند»، «یا حسین، میرحسین» و «موسوی، کروبی، تسلیت، تسلیت».

آقای طاهری اولین امام جمعه شهر اصفهان پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ بود، اما سال ۱۳۸۱ در اعتراض به سیاست‌های حکومت ایران و سرکوب منتقدان و معترضان از امامت جمعه استعفا کرد.

منع انتشار استعفای طاهری

به نوشته دویچه وله، در استعفانامه‌ی سرگشاده طاهری به “عدم تعهد به قانون و حضور نهادهای غیرمدنی نامسؤول، باندهای مافیایی و خلع‌ید مجلس و وجود اهرم‌های مطلقه نامتناهی و مادام‌العمر نامحدود و قدرت‌های بادآورده رویین‌تن غیر پاسخگو و سیاستگذاری‌های خارجی بعضاً ناموفق و بنیادهای مرئی و بنگاه‌های نامرئی غیراقتصادی و تجاری و اسکله‌های غیردولتی نامتعارف و رانت‌خواری و یغماگری و فراری دادن مغزها و بگیر و به‌بندها و حصر و حبس‌های نامألوف” شدیدا اعتراض شده است.

شورای عالی امنیت ملی یک روز پس از این نامه در بیانیه‌ای به مدیران مسئول نشریه‌های ایران دستور داد از چاپ هرگونه مطلب و خبر و موضع‌گیری در مورد استعفانامه جلال‌الدین طاهری خودداری کنند.

روزنامه نوروز روز بعد با انتشار این دستورالعمل نوشت از آنجا که اغلب مطالب این شماره به موضوع استعفای طاهری مربوط بوده اجبارا صفحه‌های خود را سفید منتشر می‌کند.

مخالفت خامنه‌ای با دفن طاهری در قم

در مراسم خاکسپاری طاهری شماری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب از جمله محمدرضا خاتمی، عبدالله نوری، احمد خرم، غلامحسین کرباسچی، احمد منتظری و حسن روحانی، یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز حضور داشته‌اند.

گفته می‌شود امام جمعه پیشین اصفهان وصیت کرده بود او را کنار مزار آیت‌الله منتظری در قم دفن کنند اما رهبر جمهوری اسلامی، با این کار مخالفت کرده است. پیکر طاهری در گورستان اصفهان کنار پسرش که در جنگ ایران و عراق جان خود را از دست داده دفن شد.

او روز یک‌شنبه، ۱۲ خرداد، در ۸۷ سالگی درگذشت.

به گزارش  ایران امروز شعارهای مراسم خاکسپاری آیت‌الله طاهری عبارت بودند از:

دیکتاتور نگاه کن عزت خدادایه
کروبی و موسوی آزاد باید گردند
زندانی سیاسی آزاد باید گردد
مرگ بر دیکتاتور
دیکتاتور دیکتاتور، خوابت آشفته بادا
یا حجت ابن الحسن، ریشه ظلم رو بکن
یا حسین میر حسین
عزا عزاست امروز روز عزاست امروز – جنبش سبز ایران صاحب عزاست امروز
وصیت طاهری آزادی موسوی
پیرو خط حسین، طاهری و میر حسین

ویدئوی این مراسم:

عکس های مراسم:

tashii jenaze taheri (1)
tashii jenaze taheri (2)
tashii jenaze taheri (3)

tashii jenaze taheri (5)
tashii jenaze taheri (6)
tashii jenaze taheri (7)
tashii jenaze taheri (8)
tashii jenaze taheri (9)
tashii jenaze taheri (10)
tashii jenaze taheri (11)

tashii jenaze taheri (13)
tashii jenaze taheri (14)
tashii jenaze taheri (15)

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید