فشار اقتصادی نهادهای امنیتی بر خانواده عباس لسانی؛ محل کسب علی لسانی پلمب شد/ تصاویر

چهارشنبه, 6ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – در ادامه فشار بر خانواده عباس لسانی، محل کسب علی لسانی فرزند وی روز جاری توسط اداره نظارت بر اماکن عمومی پلمب شد. وی در تاریخ ۱۷ آذرماه سال گذشته علی لسانی بدون دلیل قانونی با اخطار پلمب محل کسب مواجه شده بود. خانواده عباس لسانی فعال ترک (آذربایجانی) محبوس در زندان اردبیل، از مدتها قبل تحت فشارهای اقتصادی توسط نهادهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۶ شهریورماه ۹۸، محل کسب علی لسانی، فرزند عباس لسانی پلمب شد.

این اقدام روز جاری توسط اداره نظارت بر اماکن عمومی استان اردبیل صورت گرفته است. در پارچه نوشته نصب شده بر محل کسب علی لسانی نوشته شده: «این واحد صنفی بدلیل عدم رعایت مقررات و ضوابط ابلاغی تا اطلاع ثانوی پلمپ و تعطیل گردید.» این در حالی است که اداره اماکن سال گذشته علت این تصمیم را فشارهای بیش از حد از سوی اداره اطلاعات اردبیل عنوان کرده بودند.

عباس لسانی سال گذشته در گفتگو با گزارشگر هرانا گفته بود: “این گونه فشارها بر روی فعالین ترک طی سالیان اخیر بارها رخ داده است. پلمب محل کسب علی به دلیل نسبت با من و فعالیت‌های خودش تنها نمونه‌ای از این قبیل فشارهاست. علی مدتها قبل اقدام به راه‌اندازی مغازه تعمیرات طلا کرده همزمان برای دریافت پروانه کسب این محل نیز اقدام کرده است. با توجه به اینکه هیچ گونه دلیلی برای ندادن پروانه کسب وجود ندارد و اظهارات رئیس اتحادیه این صنف مبنی بر اینکه از سال ۹۶ بارها اداره اطلاعات فشار آورده‌اند که دستور پلمب این محل کسب را صادر کند، مشخص است که تنها دلیل برای این عمل صرفا فشار آوردن از هر طریقی به خانواده و نهایتا به خود من است”.

وی همچنین گفته بود: “از طرف دیگر موسی قاسمی داماد من نیز که به عنوان پیمانکار در پروژه دانشگاه محمدباقر در تهران مشغول به فعالیت بود از ادامه فعالیت خود منع و اخراج شده است. به او گفته‌اند که قراردادتان لغو شده و در جواب او که علت را پرسیده بود گفته‌اند «ما با تجزیه‌طلب‌ها کار نمی‌کنیم»”.

عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۷ در پی حضور در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز که پس از اعتراض وی به نحوه دادرسی و درخواست واخواهی مجدد وی تشکیل شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اردبیل منتقل شد.

در تاریخ ۱۷ تیرماه ۹۸، حکم دادگاه انقلاب اردبیل مبنی بر محکومیت عباس لسانی به ۸ سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به شهر یزد به وی ابلاغ شد.

بر اساس دادنامه صادره توسط شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل عباس لسانی از بابت اتهام “تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور” به ۸ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهر یزد محکوم شده است. گفتنی است این اتهام که مصادیق آن مشخص نیست پیش از این به وی تفهیم نشده. بر اساس این دادنامه عباس لسانی از بابت اتهاماتی که پیشتر در کیفر خواست مطرح و به وی تفهیم شده بود تبرئه شده است.

لازم به اشاره است که عباس لسانی سوابق متعدد بازداشت و محکومیت به دلایل عقیدتی را در کارنامه خود دارد، در یکی از آخرین موارد در تاریخ ۱۱ تیرماه چند روز پیش از گردهمایی سالانه “قلعه بابک” عباس لسانی همراه با سه شهروند دیگر ساکن اردبیل توسط مأموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و سپس در روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. آقای لسانی ویدیویی از خود مبنی بر تشویق افراد برای حضور در این مراسم منتشر کرده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.