ابراز بی‌اطلاعی وزیر ارتباطات از وضعیت موشک ماهواره‌بر ناهید؛ «ماهواره سالم است»

شنبه, 9ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن

عکسی که آقای آذری جهرمی اعلام کرده در روز شنبه از ماهواره «ناهید۱» گرفته است

عکسی که آقای آذری جهرمی اعلام کرده در روز شنبه از ماهواره «ناهید۱» گرفته است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران روز شنبه، ۹ شهریور، ضمن تاکید بر این که ماهواره «ناهید ۱» سالم و آماده پرتاب است، از تایید گزارش‌ها درباره انفجار موشک این ماهواره در پایگاه سمنان خودداری کرد.

محمدجواد آذری‌ جهرمی روز شنبه در بازدید از پژوهشگاه فضایی ایران در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد که آزمایش‌های نهایی ماهواره «ناهید ۱» تا دو یا سه هفته دیگر انجام شده و بعد از آن ماهواره در مدار قرار می‌گیرد.

وی در عین حال درباره تصاویر منتشر شده از انفجار موشک ماهواره‌بر در پایگاه سمنان گفت: «ما اطلاع دقیقی از آن چه در سمنان اتفاق افتاده نداریم و بهتر است در این زمینه دوستان ما توضیح دهند. اما آن چه به ما مربوط است، ماهواره ناهید اینجاست و در رابطه با آزمایش در مدار قرار دادن این ماهواره هیچ اتفاقی نیفتاده است.»

آقای آذری جهرمی توضیح بیشتری در این باره نداده است.

برنامه فضایی ایران زیر نظر وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و مقامات این وزارتخانه نیز تاکنون واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

رادیو ملی آمریکا، ان‌پی‌آر، روز پنج‌شنبه، ۷ شهریور، گزارش داده بود که بر اساس تصاویر هوایی، اقدام ایران در پرتاب یک موشک ماهواره‌بر، در مرحله ابتدایی دچار مشکل شده و به شکست انجامیده است.

به گفته این رادیو، در تصاویر ماهواره‌ای که شرکت «پلـَنـِت» به‌صورت اختصاصی در اختیارش قرار داده، رنگ سکوی پرتاب موشک تغییر یافته و دودی از آن متصاعد شده که احتمالا حاکی از انفجار این موشک درست در زمان پرتاب است.

در همین حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه هشتم شهریور در توییتر تاکید کرد که ایالات متحده دخالتی در حادثه سکوی پرتاب موشک ماهواره‌بر در ایران نداشته است.

آقای آذری جهرمی در واکنش به این سخنان تصویری از این ماهواره را در توییتر خود منتشر کرد. با این حال مشخص نیست که این تصویر چه زمانی برداشته شده است.

وی روز جمعه نیز نوشته بود که این ماهواره در آزمایشگاه هست.

آقای آذری‌ جهرمی روز شنبه همچنین گفت که ماهواره «پارس» در «آخرین مراحل تجمیع قرار دارد و آذرماه آماده تحویل می‌شود».

به گفته وی، ماهواره «ظفر» نیز در دانشگاه علم و صنعت «در حال آماده‌سازی نصب دوربین‌هاست که قرار بود تا پایان شهریورماه برای آغاز آزمایش‌های فنی آماده شود، اما احتمالاً ۵ هفته تأخیر خواهد داشت».

خبرگزاری ایسنا دو سال پیش خبر داده بود که ماهواره «پارس» در نوبت پرتاب قرار دارد.

این خبرگزاری در گزارشی از وضعیت «۹ ماهواره ساخت ایران» اعلام کرده بود که وعده‌های پیشین مقامات جمهوری اسلامی دربارهٔ پرتاب چهار ماهواره اجرا نشده و پنج ماهواره دیگر نیز قرار است در آینده به فضا پرتاب شوند.

منابع: خبرگزاری صداوسیما، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.