عراقچی: اجرای کامل برجام منوط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار در چهار ماه است

چهارشنبه, 13ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن

عباس عراقچی روز دوشنبه به فرانسه رفته بود. او هیئتی را رهبری می‌کرد که نزدیک به ۱۰ ساعت با کارشناسان فرانسوی گفت‌وگو کرده‌است.

عباس عراقچی روز دوشنبه به فرانسه رفته بود. او هیئتی را رهبری می‌کرد که نزدیک به ۱۰ ساعت با کارشناسان فرانسوی گفت‌وگو کرده‌است.

معاون وزیر خارجه ایران که برای مذاکره در مورد «پیشنهادهای مطرح‌شده» در پیوند با توافق اتمی به پاریس رفته بود گفته که «بازگشت به اجرای کامل برجام منوط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار برای یک دوره چهار ماهه است».

عباس عراقچی تایید کرده که مذاکرات با طرف فرانسوی در مورد «نحوه تامین مطالبه جمهوری اسلامی در خصوص فروش [یا پیش‌فروش] نفت و نحوه تامین درآمدهای حاصله» بود.

وی افزود: «از نظر ما بازگشت به اجرای کامل برجام منوط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار برای یک دوره چهار ماهه است و در غیر این صورت روند کاهش تعهدات ایران ادامه خواهد یافت».

معاون وزیر خارجه ایران روز دوشنبه به فرانسه رفته بود. او ریاست هیاتی را به عهده داشت که نزدیک به ۱۰ ساعت با کارشناسان فرانسوی مذاکره داشت.

اوایل هفته جاری محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، بدون ارائه جزئیاتی به تلویزیون دولتی ایران گفته بود این هیات در مورد پیشنهاد ناشی از «مذاکره تلفنی روسای جمهوری ایران و فرانسه» گفت‌وگو خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز از قول منابعی که نام آن‌ها فاش نشده گزارش داد پاریس پیشنهاد داده است یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای تجارت با ایران تا پایان سال جاری بگشاید.

اظهارات آقای عراقچی نیز تاییدی بر گزارش رویترز است، هرچند مقام‌های فرانسوی هنوز در مورد میزان «خط اعتباری» سخنی نگفته‌اند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، گفته بود موضوع این است که در ازای راه‌اندازی خط اعتباری برای خرید نفت ایران، باید امنیت خلیج فارس برقرار و مذاکرات درباره امنیت منطقه و همچنین وضعیت برجام بعد از سال ۲۰۲۵ آغاز شود.

او البته در نهایت تاکید کرده بود این طرح مشروط است به اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، معافیت خریداران نفت ایران را تمدید کند.

آمریکا آبان پارسال به مشتریان ایران شش ماه معافیت برای خرید نفت داد، اما این مهلت اوایل اردیبهشت امسال به پایان رسید و واشینگتن دیگر آن را تمدید نکرد.

عباس عراقچی در ادامه گفته است که جمهوری اسلامی «پس از دریافت ۱۵ میلیارد دلار» می‌تواند وارد گفت‌وگو با کشورهای باقی‌مانده در «برجام» شود، هرچند افزوده که «تعیین دستور کار [مذاکرات] هنوز به هیچ نتیجه مشخصی نرسیده است».

به گفته معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی، تهران در مورد برجام مذاکره جدیدی انجام نمی‌دهد، اما «اجرای مطلوب برجام… و امنیت در کلیه آبراه‌های بین‌المللی می‌تواند موضوع گفت‌وگوها باشد».

به نظر می‌رسد منظور آقای عراقچی از «امنیت در کلیه آبراه‌های بین‌المللی»، تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است؛ موضوعی که محور یکی از تنش‌های فزاینده بین واشینگتن و تهران ظرف ماه‌های اخیر بوده است.

ایالات متحده هنوز واکنشی به گزارش‌ها و این اظهارات تازه نشان نداده‌ است.

واشینگتن روز سه‌شنبه تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کرد و وزیر خارجه آمریکا نیز از متحدان واشینگتن خواست به روند جلوگیری از توسعه موشک‌های بالستیک توسط جمهوری اسلامی بپیوندند.

ایرنا، فارس، رویترز، توئیتر، رادیو فردا/ت

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.