اسرائیل: ایران در منطقه «آباده» مخفیانه در حال ساخت سلاح هسته‌ای است + فیلم

سه شنبه, 19ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن

اسرائیل روز دوشنبه ۹ سپتامبر ۲۰۱۹ اعلام کرد اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران در منطقه «آباده» به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است.

این اولین بار نیست که مقامات اسرائیلی می‌گویند ایران به سوی ساحت اسلحه اتمی گام بر می دارد.

روز یکشنبه ۸ سپتامبر ، خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها، گزارش کرد، که نمونه‌برداری بازرسان بین‌المللی از محلی در ایران که نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل آن را یک انبار مخفی هسته‌ای توصیف کرده بود نشان می‌دهد که در این محل اورانیوم وجود داشته است.

رویترز گزارش خود را به نقل از دیپلمات‌هایی که با ناظران آژانس بین المللی بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران از نزدیک دنبال می‌کنند، منتشر کرد.

این خبرگزاری نوشته این منابع نخواستند نامشان فاش شود.

پیشتر رئیس موصاد اسرائیل نیز در آوریل سال ۲۰۱۸ در مصاحبه‌ای با خبر گزاری اسوشیتدپرس گفته بود: «صد درصد مطمئنم ایران در حال ساخت بمب اتمی است».

یوسی کوهن، رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل، «موساد» گفته صد درصد مطمئن است که ایران همچنان در حال ساخت بمب اتمی است.

این چندمین باری است که آقای نتانیاهو با نمایش تصاویری ادعاهایی را علیه حکومت ایران و تاسیسات هسته‌ای آن مطرح می‌کند.

جلسه مطبوعاتی آقای نتانیاهو یک روز پس از آن برگزار شد که خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها، گزارش داد که در نمونه‌برداری بازرسان بین‌المللی از محلی در ایران که نخست‌وزیر اسرائیل قبلا آن را یک “انبار مخفی هسته‌ای” در تورقوزآباد تهران توصیف کرده بود “ردی از اورانیوم” پیدا شده است.

نتانیاهو: ایران پس از اطلاع اسرائیل از تأسیسات هسته‌ای «آباده» آن را نابود کرد

رادیو فردا – شهرستان آباده شمالی‌ترین شهر استان فارس و در جنوب استان اصفهان قرار داد.

نخست وزیر اسرائیل که در محل وزارت خارجه این کشور سخن می‌گفت افزود: دیکتاتوری ایران بداند «ما شما را تعقیب می‌کنیم و می‌دانیم که شما چه زمانی و در کجا دارید چه کار می‌کنید».

F4C2069A-8.jpgنخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که ایران تأسیسات آباده (تصویر سمت چپ) را اندکی بیش از یک ماه قبل نابود کرده است (تصویر سمت راست)


بنیامین نتانیاهو همچنین گفت که بررسی اسناد هسته‌ای ایران که اسرائیل سال گذشته از منطقه صنعتی «شورآباد» در حومه تهران ربود موضوع «تأسیسات آباده» را نیز فاش کرد.

آقای نتانیاهو مهرماه پارسال نیز در هفتادوسومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به این اسناد و با نشان دادن تصویر سر در ساختمانی در «تورقوزآباد» (شهرک فاطمیه در جنوب تهران) گفته بود کشورش از چند ماه قبل اطلاعات «انبار مخفی هسته‌ای ایران» در این محل را به آژانس داده، اما این نهاد اقدامی نکرده و بازرسان خود را به آنجا نفرستاده است.

این سخنان با تمسخر مقامات جمهوری اسلامی مواجه شد اما خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۱۷ شهریورماه از قول دیپلمات‌ها گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌های آزمایش شده از این انبار آثار اورانیوم کشف کرده‌ است.

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به اظهارات جدید نخست‌وزیر اسرائیل نشان نداده‌اند.

پیشتر در مرداد ۹۱ رسانه‌های ایران از ساخت بزرگ‌ترین سایت پدافند هوایی جنوب ایران در شهرستان آباده فارس خبر داده بودند که به گفته محمد حسینی، معاون وقت مهندسی پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، قرار بود ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد، و «بیش از ۶ هزار نفر» در آن استخدام شوند.

بنیامین نتانیاهو در سخنان روز دوشنبه‌اش همچنین به سفر یک روزه کورنل فروتسا، مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران نیز اشاره کرد و گفت آقای فروتسا از عدم همکاری ایران ناخوشنود است.

مدیرکل موقت آژانس روز دوشنبه در نشستی خبری با اشاره به اینکه گفت‌وگوهایش با مقام‌های جمهوری اسلامی «سازنده» بوده است، درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «زمانی حیاتی‌ترین موضوع است» و روند راستی‌آزمایی برای اطمینان از نبود «فعالیت‌های هسته‌ای پنهان» ادامه می‌یابد.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.