واکنش فیفا به خودسوزی «دختر آبی»: دولت ایران آزادی و امنیت زنان را تامین کند

چهارشنبه, 20ام شهریور, 1398
اندازه قلم متن

فیفا تلاش زنان ایران برای ورود به ورزشگاه‌ها را «مبارزه مشروع» خوانده است

فیفا تلاش زنان ایران برای ورود به ورزشگاه‌ها را «مبارزه مشروع» خوانده است

کاریکاتور از: رادیو زمانه

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا در واکنش به خودسوزی سحر خدایاری موسوم به «دختر آبی» تلاش زنان ایران برای ورود به ورزشگاه‌ها را «مبارزه مشروع» خواند و از مقام‌های دولت ایران خواست که «آزادی و امنیت» زنان را در این مسیر فراهم کند.

در بیانیه فیفا که سه‌شنبه ۱۹ شهریور صادر شده، خودسوزی سحر خدایاری «تراژدی» خوانده و نوشته شده که فیفا با مقام‌های ایرانی در این باره تماس می‌گیرد.

 
 

پیش از صدور این بیانیه سه بازیکن تیم ملی فوتبال زنان سوئد در واکنش به خبر خودسوزی سحر خدایاری موسوم به «دختر آبی»، از فدارسیون جهانی فوتبال خواسته‌ بودند که به این موضوع واکنش نشان دهد.

 
Kosovare Asllani @KosovareAsllani
 

I have a platform and I have never been afraid of raising my voice when in need.This is a tragedy and it can’t continue anymore. @FIFAcom it’s time to act and not be silent.WE need to help the women of Iran fight against gender apartheid.This is about human rights! https://twitter.com/hedvig_lindahl/status/1171317305898340352 

Hedvig Lindahl @hedvig_lindahl
 

Hi @FIFAcom – it is overdue to do something for the women in Iran. This is not okay. Rest in peace #SaharKhodayari, a very brave woman! https://twitter.com/EsteghlalFC_En/status/1171166566362341378 

۱,۸۳۸ people are talking about this
 
 

هدویگ لیندال، دروازه‌بان تیم ملی فوتبال زنان سوئد در اکانت اینستاگرام خود تصویری از عکس یادگاری با تیم ملی فوتبال زنان ایران منتشر کرده و نوشته است این تصویر را به یاد سحر خدایاری منتشر کرده که «می‌خواست بازی تیم محبوبش، استقلال را تماشا کند».

او همچنین در توییتر خودش فیفا را خطاب قرار داده و گفت زمان زیادی از دست رفته و باید برای زنان ایران کاری انجام شود.

کوزواره اسلانی، کاپیتان تیم ملی سوئد نیز با تراژدی خواندن خودسوزی سحر خدایاری، در توییتی از فیفا خواسته است که سکوت نکند و به این موضوع عکس‌العمل نشان دهد.

او این موضوع را حقوق بشری خواند و نوشت: «باید به زنان ایرانی در مبارزه علیه تبعیض جنسیتی کمک کنیم».

مگدالنا اریکسون، بازیکن تیم ملی فوتبال سوئد هم در توییتی از فیفا خواست برای توقف این وضعیت که به نوشته او یک «تراژدی وحشتناک» است، کاری انجام دهد.

سازمان عفو بین‌الملل هم در توییتی از فیفا خواست که «به این تبعیض خاتمه دهد».

این سازمان خاطرنشان کرده که ایران «تنها کشور دنیا است که از ورود زنان به ورزشگاه جلوگیری و آنها را مجازات می‌کند».

 
freemasonry@masonrynews
 

؛، که به خاطر تلاش برای ورود به بازداشت شده بود، در پی خودسوزی درگذشت. تنها کشور دنیا است که از ورود به ورزشگاه جلوگیری وآن‌ها رامجازات می‌کند. از بخواهید به این تبعیض خاتمه دهد.@FIFAcom@masonrynews @AmnestyIran

View image on Twitter
See freemasonry’s other Tweets
 
 

در واکنشی دیگر، اکانت فارسی باشگاه آ.‌اس‌.رم ایتالیا، رنگ زمینه لوگوی این باشگاه را از قرمز به آبی تغییر داده و نوشته است «اکنون وقت آن رسیده که زنان و مردان در ایران در کنار هم از تماشای فوتبال در استادیوم‌ لذت ببرند».

گری لینه‌کر، مهاجم سابق تیم ملی انگلستان هم در توییتی نوشت اینکه یک زن نمی‌تواند وارد استادیوم شود، «خبر بسیار ناراحت کننده و افتضاحی است».

سحر خدایاری ۱۱ شهریورماه امسال در واکنش به تشکیل پرونده قضایی، مقابل یکی از دادسراهای تهران خودسوزی کرد و بعد از چند روز بستری شدن در بیمارستان، درگذشت.

او اسفند سال گذشته برای دیدن بازی تیم‌های استقلال و العین به ورزشگاه آزادی رفته بود و توسط نیروی انتظامی بازداشت شد. سحر خدایاری پس از دو روز با سپردن وثیقه ۵۰میلیون تومانی آزاد شد ولی برایش پرونده قضایی تشکیل شد. او در جریان پیگیری پرونده قضایی‌اش و گرفتن تلفن همراه که در هنگام بازداشتش ضبط شده بود، می‌شنود که حکم شش ماه تا دو سال زندان برای ورودش به ورزشگاه صادر می‌شود و در مقابل دادسرا اقدام به خودسوزی می‌کند.

مقام‌های قضایی ایران ابتدا اتهام او را «پوشش نامناسب» و «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» اعلام کرده بودند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.