کتاب «ملی کردن صنایع: ناسیونالیزاسیون» «دکتر محمدعلی خُنجی»

پنجشنبه, 4ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

کتاب «ملی کردن صنایع: ناسیونالیزاسیون» نخست‌بار در سال ۱۳۳۰ در زمان حیات نویسنده زنده‌یاد «دکتر محمدعلی خُنجی»، از نظریه‌پردازان و سران جبهه ملّی ایران و در بحبوبه دوران نهضت ملی کردن صنعت نفت ایران، ابتدا در نشریه شاهد (ارگان سازمان زحمت‌کشان ملّت ایران)، سپس در کتابی مستقل نشر یافت. در زمان انقلاب ایران که موج ملّی کردن صنایع، مطرح بود؛ کتاب حاضر در فقدان نویسنده توسط «سازمان کارگران جبهه ملّی ایران» برای بار دوم در سال ۱۳۵۸ نشر یافت.

در بخشی از کتاب آمده است:‌«دخالت دولت‌ها در امور اقتصادی البته یک امر جدید نیست و حتی از زمان‌های بسیار قدیم می‌توان مثال‌ها و موراد بسیاری برای آن بدست آورد. ولی مفهوم «ناسیونالیزاسیون» یعنی اداره کردن صنایع بر طبق اصول ملّی که خود یک صورت خاص از دخالت دولت در امور اقتصادی به شمار می‌رود، کاملاً فکر نو و مفهوم جدیدی است که از پیدایش آن بیش از نیم قرن نمی‌گذرد.
از نظر علل و موجبات ناسیونالیزاسیون‌های جدید را باید زائیده تمرکز صنعتی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ناشی از آن دانست و از جنبه فکری و ایدئولوژیک، ریشه‌های آن را باید در نوشته‌ها و افکار انتروانسیونیست‌ها (طرفدارن دخالت دولت در امور اقتصادی) جستجو نمود…»

برای دانلود رایگان کتاب با فرمت پی دی اف لطفا اینجا کلیک کنید

******

******

******


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.