تفتیش پرتعداد منازل و بازداشت تعدادی از شهروندان بهایی در تهران و کرج

یکشنبه, 7ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – روز گذشته طی یک اقدام هماهنگ، منازل تعداد پرشماری از شهروندان بهایی در تهران و کرج مورد تفتیش نیروهای امنیتی قرار گرفت. گفته می شود نیروهای امنیتی علاوه بر تفتیش منزل و بازداشت دستکم یکی از این شهروندان، تعدادی از لوازم شخصی آنان را نیز ضبط کرده و با خود برده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۵ مهرماه ۹۸، تعدادی از نیروهای امنیتی، طی یک اقدام هماهنگ منازل شماری از شهروندان بهایی تهران و کرج را مورد تفتیش قرار داده و تعدادی از این شهروندان را نیز بازداشت کرده اند.

بهروز اسدالله زاده و آقای ظفر دو تن از این شهروندان هستند که منازلشان توسط نیروهای امنیتی مورد تفتیش قرار گرفته است. در این میان آقای ظفر (نام خانوادگی احراز شده) پس از تفتیش منزل توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

مامورین همچنین در بازرسی منزل بهروز اسدالله زاده نیز تعدادی از لوازم شخصی از جمله یادداشت ها و دستنوشته های شخصی وی را با خود برده اند.

به گفته یک منبع مطلع “مامورین علاوه بر این هم زمان به منزل دستکم ۵ شهروند بهایی دیگر از جمله ولی‌الله قدمیان، پدر نگین قدمیان، زندانی بند زنان زندان اوین نیز مراجعه کرده و به دلیل عدم حضور وی در منزل موفق به تفتیش منزل و بازداشت احتمالی نشده اند”.

گفته می شود این سه شهروند بهایی در ارتباط با دفن اموات بهاییان تهران در آرامستان بهاییان موسوم به “گلستان جاوید” فعالیت می کرده اند با این حال از دلایل بازداشت و تفتیش منازل این افراد اطلاع دقیقی در دست نیست.

احتمال می رود تعداد بازداشت شدگان بهایی، مربوط به عملیات هماهنگ نیروهای امنیتی در روز گذشته، بیش از این تعداد بوده باشد. هرانا در این رابطه گزارشات تکمیلی منتشر خواهد کرد.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.