همسر انوشه آشوری؛ همسر زندانی ام، به عنوان وسیله‌ای برای مذاکره با بریتانیا استفاده می‌شود

یکشنبه, 7ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – شهرزاد ایزدی بهنام همسر انوشه آشوری، مهندس ایرانی – بریتانیایی زندانی در ایران، اتهامات مطرح شده علیه آقای آشوری را ساختگی خوانده و با راه اندازی کارزاری اینترنتی خواستار آزادی او شده است. خانم ایزدی بهنام معتقد است همسرش یک قربانی است که “به عنوان وسیله‌ای برای مذاکره با بریتانیا استفاده می‌شود”.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شهرزاد ایزدی بهنام همسر انوشه آشوری، مهندس ایرانی بریتانیایی محبوس در ایران، یک کارزار اینترنتی برای آزادی همسرش به راه انداخته است.

بر اساس متنی که در این کارزار منتشر شده است، انوشه آشوری یک مهندس عمران بازنشسته ۶۵ ساله معرفی می‌شود که دو سال قبل در خلال سفری به ایران به قصد  دیدار مادر ۸۶ ساله‌اش بازداشت شده است. بنا به گفته خانم ایزدی بهنام، همسر او هیچگاه درگیر فعالیت‌های سیاسی نبوده است.

لازم به ذکر است که بنا به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه ایران انوشه آشوری به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به ۱۲ سال زندان و پرداخت ۳۳ هزار یورو محکوم شده است.

آقای آشوری در طول زندگی خود به ساخت خانه‌های مقاوم در برابر زلزله مشغول بوده و هیچگاه مشاغل دولتی نداشته است. همسر او معتقد است که از این «اتهامات ساختگی» علیه آقای آشوری به عنوان وسیله‌ای برای مذاکره با بریتانیا استفاده می‌شود و او قربانی دوتابعیتی بودن خود شده است.

شهرزاد ایزدی بهنام، آزادی همسرش را از مقامات جمهوری اسلامی تقاضا کرده است و همزمان از دولت بریتانیا نیز خواسته است تا در مسیر برگرداندن همسرش به خانه تلاش کند.

گفتنی است که گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران، در آخرین گزارش خود نسبت به وضعیت زندانیان دوتابعیتی در ایران ابراز نگرانی کرده و بیان داشته بود که حکومت ایران از این زندانیان به عنوان اهرم فشار در سیاست های خارجی خود استفاده می کند.

هر چند مقابله با امر جاسوسی بعنوان نقض حقوق بشر در نظر گرفته نمی‌شود ولی با توجه به سابقه دولت ایران در استفاده ابزاری از این عنوان برای برخورد با مخالفان سیاسی خود طرح چنین ادعاهایی بخصوص با روشن نبودن جزییات و روند دادرسی همواره با دیده تردید نگریسته می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.