نامه نازنین زاغری از اوین: من و دخترم بازیچه دست سیاستمداران شده‌ایم

چهارشنبه, 10ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی ایرانی بریتانیایی، در نامه‌ای از اوین از عملکرد جمهوری اسلامی در پرونده خود انتقاد کرد. به گفته زاغری، “سیاستمداران” از او و دخترش به عنوان “ابزاری” برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

    
به گفته نازنین زاغری، سیاستمداران از او و دخترش به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند

نازنین زاغری رتکلیف، شهروند دوتابعیتی ایرانی بریتانیایی که دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند، در نامه‌ای سرگشاده ضمن انتقاد از عملکرد جمهوری اسلامی در پرونده‌اش، از دوری از فرزندش به عنوان “بدترین عذاب” گلایه کرده و وضعیت خود را با نگار قدس کنی مقایسه کرده است.

خانم قدس کنی که در سال ۲۰۱۷ میلادی به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در استرالیا بازداشت و پس از دو سال به آمریکا منتقل شده بود، هفته گذشته آزاد شد و به ایران بازگشت.

“بدترین عذاب”

نازنین زاغری در نامه خود که امروز چهارشنبه ۱۰ مهر (دوم اکتبر) در وبسایت کانون مدافعان حقوق بشر منتشر شده، در توصیف وضعیت خود از جمله نوشته است: «شاید برای تو درآغوش نکشیدن دخترت غیر قابل تصور باشد اما من بیش از سه سال است که با آن در کشمکش هستم و این‌برایم بدترین عذاب است.»

نازنین زاغری، دارای یک فرزند خردسال، در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ زمانی که قصد خروج از ایران را داشت، در فرودگاه “امام خمینی” بازداشت و روانه زندان شد. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی او را به اتهام مشارکت در “براندازی نرم” به پنج سال زندان محکوم کرده است.

خانم زاغری در نامه سرگشاده خود که تاریخ مهر ۱۳۹۸ و امضای “نازنین زاغری، مادر گابریلا گیسو رتکلیف” را بر خود دارد، افزوده است: «من مادر زندانی کودکی ‌۵ ساله‌ام که از ۲۲ ماهگی کشورم لذت داشتنش را از من دریغ کرده است.»

“تفاوت بزرگ” زاغری با نگار قدس کنی

این شهروند دوتابعیتی زندانی سپس از عملکرد جمهوری اسلامی در پرونده خود انتقاد کرده و ضمن اشاره به آزادی نگار قدس کنی از زندان‌های آمریکا می‌نویسد: «اما بین من و نگار تفاوت بزرگیست. قاضی دادگاه [آمریکا] به دلیل شرایطش و دوری از فرزندش حکم به پایان حبس می‌دهد. حبس او برابر با آزادی اوست.»

نازنین زاغری در ادامه یادآور می‌شود: «من و نگار هموطنیم. او در کشوری غریب محکوم شده و من در وطنم. من را حتی به گفته سازمان ملل، در دادگاهی ناعادلانه به ۵ سال حبس محکوم کرده و وادار کرده‌اند علیرغم التماس‌ها و اشکهایی که ریخته‌ام در عین بی‌گناهی، سه سال و نیم از آنرا تا به امروز پشت میله‌های زندان و به دور از فرزندم ‌سپری کنم.»

دادگاهی در ایالت مینه‌سوتای آمریکا نگار قدس کنی را به جرم “نقض تحریم‌های آمریکا” و دست داشتن در فروش غیرقانونی فناوری آمریکایی به صدا و سیمای جمهوری اسلامی به ۲۷ ماه زندان محکوم کرد، اما قاضی دادگاه مدت‌زمان بازداشت او را جزو محکومیت‌اش به حساب آورد و خانم قدس کنی هفته گذشته آزاد شد.

“کشورم مرا به حراج گذاشت”

نازنین زاغری سپس در واکنش به سخنان وزیر خارجه ایران درباره ارتباط آزادی خود با بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران با بیان اینکه “کشور من هفته گذشته مرا در ازای مبلغ هنگفتی که مطالبات سیاسی خودش است به حراج گذاشت” می‌نویسد: «کشور من سنگ مادران سوری و یمنی و فلسطینی را به سینه می‌زند اما بر غم دوری مادری از فرزندش در خاک سرزمین خود چشم می پوشد.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در حاشیه اجلاس عمومی اخیر سازمان ملل در نیویورک به خبرنگاران گفته بود، قرار بوده برای آزادی نازنین زاغری در ازای تسویه بدهی ۴۰ ساله لندن به تهران پادرمیانی کند. به گفته ظریف، فیلیپ هموند وزیر خارجه اسبق بریتانیا پیشنهاد داده بود که بدهی خرید تانک‌های چیفتن در ازای آزادی خانم زاغری پرداخت شود. اما هموند در ژوئیه ۲۰۱۶ وزارت خارجه را ترک کرد. به گفته ظریف، پیشنهاد این بوده که بریتانیا ۴۰۰ میلیون پوند بدهکاری به ایران را بپردازد و او نیز متقابلا برای آزادی نازنین زاغری از زندان تلاش کند.

بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی لندن به تهران، به خاطر پیش‌پرداخت خرید تانک‌های چیفتن در سال ۱۹۷۶ است که به خاطر انقلاب و تغییر حکومت ایران تحویل داده نشدند. ظریف به خبرنگاران گفته بود که پیشنهاد مزبور حتی تا وقتی که بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا شد هم مطرح بوده، اما موضوع با آمدن جرمی هانت، وزیر خارجه بعدی منتفی شده است. به گفته ظریف، جرمی هانت چنین اقدامی را تن دادن به “باج‌خواهی” دانسته است.

“ابزاری در دست سیاستمداران”

نازنین زاغری در پایان نامه‌اش، خود و فرزندش را “بازیچه دست سیاستمدارانی در داخل و خارج” از ایران دانسته که آنها را “ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی” خود قرار داده‌اند. خانم زاغری نوشته است: «شاید اگر انسانیت و اخلاق و دینداری به معنای واقعی که یک کشور اسلامی ادعا می‌کند در دل سیاستمداران حلول می‌کرد، دنیای ما جای بهتری بود و رنج مادران سرزمینمان سبکتر. بی‌شک آن روز من در حسرت دیدن دخترم در اولین روز مدرسه‌اش نمی‌ماندم…»

نازنین زاغری که در بریتانیا به عنوان مدیر پروژه برای بنیاد تامسون رویترز کار می‌کرده، در ایران به اتهام “همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی غربی” به پنج سال حبس محکوم شده و سومین سال محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند. خانم زاغری، خانواده‌اش، دولت بریتانیا و بنیاد تامسون رویترز که مؤسسه‌ای خیریه و مستقل از تامسون رویترز و خبرگزاری رویترز است، اتهامات مطرح‌شده علیه او را بی‌اساس خوانده و رد کرده‌اند.

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود از زندانیان دوتابعیتی به عنوان “گروگان” استفاده می‌کند. جرمی هانت، وزیر خارجه پیشین بریتانیا، هفتم دی‌ماه گذشته حکومت ایران را متهم کرد که نازنین زاغری را “گروگان” گرفته تا از او برای فشار دیپلماتیک بر لندن استفاده کند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.