خبرگزاری هرانا – در جریان افزایش فشارهای امنیتی و قضایی بر شهروندان بهایی، روز جمعه، مامورین اداره اطلاعات طی یک اقدام هماهنگ به منازل تعدادی از شهروندان بهایی در شهرهای تهران و کرج مراجعه کرده و ضمن بازرسی محل و ضبط وسایل، تعدادی از این شهروندان از جمله، عطاالله ظفر و عباس طائف را بازداشت کردند. علیرغم گذشت ۶ روز از زمان بازداشت تاکنون اطلاعی از وضعیت این شهروندان به دست نیامده است. سیمین فهندژ، سخنگوی دفتر جامعه جهانی بهایی در ژنو، گفتگویی در این خصوص با گزارشگر هرانا داشته است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز جمعه ۵ مهرماه ۹۸، طی اقدامی هماهنگ منازل دستکم ۴ شهروند بهایی در تهران و کرج توسط ماموران اداره اطلاعات مورد بازرسی و ضبط لوازم شخصی قرار گرفته است. از این میان دستکم ۲ تن از این شهروندان بازداشت شده اند. با این حال علیرغم سپری شدن ۶ روز از زمان بازداشت اطلاع دقیقی از وضعیت این شهروندان به دست نیامده است.
سیمین فهندژ، سخنگوی دفتر جامعه جهانی بهایی در ژنو ضمن تائید خبر بازداشت این شهروندان بهایی، در خصوص افزایش فشار بر پیروان این آیین در گفتگو با گزارشگر هرانا گفت: “طی چند ماه اخیر فشارهای امنیتی بر شهروندان بهایی افزایش پیدا کرده است. این فشارها شامل بازداشت، تفتیش منازل، صدور احکام حبس و همینطور فشارهای اجتماعی و اقتصادی بوده است.
در خصوص تحصیل دانش آموزان در چندین مورد نمایندگان دولت اظهار کرده اند که در سال تحصیلی جدید کودکانی که اعلام کنند که از اقلیت هایی هستند که در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته نشده اند از تحصیل در مقاطع پیش از دانشگاه نیز محروم می شوند و از سوی دیگر دانشجویان بهایی همچون سالیان قبل در کنکور ۹۸ به همان بهانه های قبلی از ادامه تحصیل محروم ماندهاند.
همینطور خانه سالمندان متعلق به بهاییان در کرج که در ماه های اخیر شاهد تلاش های نهادهای دولتی و امنیتی جهت تعطیلی آن بودیم و اکنون تفتیش منازل و بازداشت این شهروندان که غالبا سالخورده و برخی بیمار و نیازمند رسیدگی پزشکی هستند. تمام این موارد نشان دهنده آغاز موج دیگری از افزایش فشار بر تمام اقشار پیروان این آیین در ایران از کودک تا سالخورده بوده است.
در خصوص بازداشتها و تفتیش منازل بهاییان که به صورت دوره ای و همواره اتفاق افتاده است باید گفت که این اقدامات به بهانه های امنیتی توسط مامورین صورت میگیرد با این حال ضبط کتب بهایی و آثار مربوط به آیین بهایی و همچنین شیوه بازجویی از شهروندان بهایی نشان دهنده این موضوع است که این برخوردها صرفا به دلیل اعتقاد این اشخاص به آیین بهایی است و بهانه های امنیتی صرفا راهی برای ورود به منازل و موجه جلوه دادن این برخوردهاست”.
وی همچنین در بخشی از این گفتگو در خصوص انجام امور جامعه بهایی ایران پس از تعطیلی موسسات بهایی که پیشتر به دستور حکومت صورت گرفته بود گفت: “بهاییان ایران پس از تعطیلی موسسات رسمی بهایی در ایران بالاجبار امور جامعه بهایی را خود با همکاری و همفکری یکدیگر پیش می برند، موضوع آموزش و پرورش در کودکان و نوجوانان، موضوعات مربوط به ازدواج و کفن و دفن که باید با رسومات و اعتقادات آیین بهایی صورت پذیرد و بسیاری موارد دیگر، اموری هستند که در هر صورت باید پیش برده شود. از این جهت، شهروندان بهایی به عنوان افراد جامعه بهایی گاها در گروه های چند نفره و با مشورت یکدیگر این امور را پیش میبرند که این موضوع که حق طبیعی شهروندان بهایی است نیز گاها باعث افزایش بیشتر فشار توسط حاکمیت بر روی آنان می شود”.
هرانا پیشتر در چند گزارش از تفتیش منزل “بهروز اسدالله زاده، عطاالله ظفر، عباس طائف و احسانالله اعیادی” توسط مامورین اداره اطلاعات و همچنین تلاش برای تفتیش منزل و بازداشت احتمالی “ولی الله قدمیان” پدر نگین قدمیان، زندانی بند زنان زندان اوین خبر داده بود. از میان این شهروندان “عطاالله ظفر و عباس طائف” پس از تفتیش منزل توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.
سالخوردگی و بیماری این دو شهروند بهایی در کنار عدم پاسخدهی مسئولین در ارتباط با وضعیت آنان باعث افزایش نگرانی خانواده از وضعیت سلامت آنان شده است.
در تمامی موارد مامورین ضمن تفتیش منزل تعداد بسیاری از لوازم، اسناد و مدارک شخصی و همچنین کتب، مدارک و تصاویر مربوط به آیین بهایی را نیز ضبط کرده و با خود برده اند. مامورین همچنین محل کار آقای طائف را نیز بازرسی کرده و پس از ضبط برخی اسناد و مدارک محل را پلمب کرده اند.
گفته می شود برخی از این شهروندان در ارتباط با دفن اموات بهاییان تهران در آرامستان بهاییان موسوم به “گلستان جاوید” فعالیت می کرده اند با این حال از دلایل بازداشت و تفتیش منازل این افراد اطلاع دقیقی در دست نیست.
شهروندان بهایی در ایران از آزادیهای مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمیشناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.