در تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر چه گذشت؟+عکس

دوشنبه, 22ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

امروز شماری از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر تجمعی در اعتراض به قوانین جدید آموزشی دانشگاه یا به تعبیر آنها «پولی‌سازی آموزش» برگزار کردند که در آن، شعارهایی حول محور اینکه دانشجو منبع کسب درآمد دانشگاه نیست، داده شد.

آفتاب‌‌نیوز :

یکی از تجمع‌کنندگان در این باره گفت: ساعت دوازده و نیم امروز تعدادی از دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک در اعتراض به چند مورد آموزشی تجمع کردند. اولین بحث، قانون سنوات برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد بود؛ دانشگاه برای ورودی‌های کارشناسی قبل از سال ۹۵، ۱۰ ترم برای ورودی‌های ۹۶ و ۹۷، نه ترم و برای ورودی‌های ۹۸، هشت ترم در نظر گرفته است و به ازای هر ترمی که بیشتر از این تعداد شود، شهریه سنوات دریافت می‌کند. برای دانشجویان کارشناسی ارشد هم از ترم پنج شهریه اخذ می‌شود و هم‌چنین با کاهش نمره در پایان‌نامه مواجه می‌شوند. دانشجویان با این قوانین مخالف هستند.

وی ادامه داد: مورد دوم این بود که قبلاً اگر دانشجویی درسی پیش‌نیاز را می‌افتاد، در ترم بعد می‌توانست دو درس پیش‌نیاز و اصلی را هم‌نیاز کند و با هم بگذراند. اما قانونی که جدیداً تصویب شده این است که در صورت هم‌نیازی، دانشجو تا سقف ۱۴ واحد می‌تواند در آن ترم واحد بگیرد. این قانون باعث می‌شود اگر دانشجویی یک درس مهم را بیفتد، تحصیل او به ترم نه بکشد و مجبور به پرداخت شهریه شود.

وی افزود: مورد سوم، اعتراض به افزایش نرخ شهریه دانشجویان شبانه کارشناسی ارشد و دکتری بود؛ طبق قانون وزارت علوم، دانشگاه نمی‌تواند هر سال شهریه‌ ثابت ترم را برای ورودی‌های سال گذشته هم تغییر بدهد.

آنگونه که این دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک می‌گوید، تجمع از روبروی دانشکده پلیمر شروع شد و سپس جمعیت به سمت ساختمان فارابی که دفتر ریاست دانشگاه است، حرکت کردند و از رئیس دانشگاه خواستند در جمع آنها حاضر شود و پاسخگوی آنها باشد. مسئولان دانشگاه اعلام کردند که رئیس دانشگاه حضور ندارد و به جای او دکتر رازفر، مدیرکل دفتر ریاست در تجمع حضور پیدا کرد. دانشجویان که نسبت به حضور نداشتن ریاست دانشگاه اعتراض داشتند، مراتب اعتراض خود را به ایشان منتقل کردند. در ادامه دکتر رازفر گفت که رای دیوان عدالت اداری درباره سنوات ترم پنج را ما قبول نداریم؛ ایشان وعده‌هایی برای پیگیری دادند و با اصرار دانشجویان تعهدی کتبی هم مبنی بر اینکه موارد اعتراضی دانشجویان را در هیأت امنای دانشگاه پیگیری می‌کنند، دادند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از استدلال‌های دانشگاه درباره قوانین آن است که دانشگاه امیرکبیر هیأت امنایی است و براساس مصوبات آن عمل می‌کند.

گفتنی است، در این تجمع شعارهای «پولی‌تکنیک تهران، نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، «ترم ۱۰ سنوات، حق مسلم ماست» و شعارهایی با این مضمون که دانشجو منبع کسب درآمد دانشگاه نیست، سرداده شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.