سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور: حمله ارتش ترکیه به کردهای سوری را محکوم میکنیم!

سه شنبه, 23ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

حمله ارتش ترکیه به کردهای سوری را محکوم میکنیم!

در روزهای اخیر شاهد حمله ارتش ترکیه ازهوا و زمین به مناطق کردنشین در شمال سوریه هستیم. در پی این حمله جنایت آمیز کردها از یکسو به دربردن خانواده هایشان از آتش جنگ و از سوی دیگر به دفاع مصمم از خود در برابر تهاجم بیگانه پرداخته اند. شمار آوارگان تا لحظه کنونی ۱۳۰ هزار نفر تخمین زده میشود.

حمله ترکیه پس از بیرون رفتن‌ نظامیان آمریکا به دستور آقای ترامپ در حالی صورت گرفت که کردها در نبرد علیه داعش در خط اول آتش در کنار نیروهای آمریکایی مبارزه کرده بودند و در آن نبردها هزاران کشته داده و بالاخره توانسته بودند نیروهای خونریز و عقب مانده داعش را شکست دهند و جمعی ازایشان را زندانی کنند.

اخبار حاکی از آنست که کردها با اعلام اینکه “هرگز به دنبال جدایی از سوریه نبوده بلکه همواره خواهان گفت‌‌وگو و حل مسالمت‌آمیز بحران” بوده اند، با دولت بشار اسد، دیکتاتور سوریه که مسئول کشتار صدهاهزار سوری است، به توافق رسیده اند که ارتش سوریه از آنها در برابر هجوم نظامی دولت ترکیه پشتیبانی نماید. اتحادی که ممکن است بعدها به کشتار کردها توسط ارتش سوریه بیانجامد. بنابراین هم به نفع کردهای سوری و هم دولت ترکیه است که اختلافات خود را از طرق مسالمت آمیز و گفتگو حل کنند.

بسیاری از مجامع بین المللی، اروپا و کشورهای عربی حمله نظامی ترکیه علیه کردها را شدیدا محکوم کرده خواستار توقف فوری آن شده اند. حتی سناتورهای آمریکایی هر دو حزب دمکرات و جمهوری خواه از پرزیدنت ترامپ در بیرون کشیدن ارتش آمریکا از سوریه و خالی کردن پشت کردها شدیدا انتقاد کردند. انتقادهایی که باعث شد دولت آقای ترامپ دو وزارتخانه و سه وزیر دولت اردوغان را تحریم کند.

این حمله منطقه را بیش از پیش بی ثبات خواهد نمود و میتواند سبب از دست رفتن سرمایه های عظیم انسانی و زیربنایی کشورهای منطقه گردد. خرابی‌هایی که ترمیم آنها به سادگی ممکن نخواهد بود. دولت ترکیه با این حمله خود را در صف نیروهای تخریب منطقه مانند جمهوری اسلامی، عربستان سعودی، اسرائیل و حماس قرار داده است.

این دولت مبارزه با تروریسم و ایجاد منطقه ای برای سکنی دادن سه میلیون پناهنده سوری که در ترکیه هستند را علت این حمله قلمداد میکند. حال آنکه علت اصلی را میتوان در افزایش بحران داخلی در ترکیه، مشکل آقای اردوغان در تنظیم درست روابط خارجی و کوشش برای کسب اعتبار از دست رفته با تبلیغ ناسیونالیسم و ایجاد جو سرکوب و رعب و وحشت علیه مخالفان داخلی در رابطه دانست.

بیرون رفتن نظامیان آمریکا از سوریه باید برای آنهائیکه به کمک نیروهای خارجی اعتماد نشان میدهند و باور دارند که میتوان برای نمونه با کمک آمریکا جمهوری اسلامی را ازمیان برداشت، درس عبرتی باشد. این واقعه باردیگر نشان داد که امریکا و سایر نیروهای خارجی تنها برای منافع خود وارد میدان میشوند. زمانی که منافع آمریکا جنگ با داعش بود، با کرد ها هم پیمان شد. امروز که منافعش ایجاب نمیکند که در برابر ترکیه، قدرت نظامی بزرگی در ناتو، بایستد، پشت هم‌پیمانان دیروز خود را خالی میکند. نتیجه آنکه برای نجات کشور از دیکتاتوری مذهبی تنها میتوان روی نیروی خود مردم ایران حساب کرد.

حمله ترکیه به سوریه اقدامی خلاف قوانین بین المللی است. سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور کشتار وحشیانه کردهای سوری، نابود ساختن شهرها و خانه هایشان و از هم پاشاندن خانواده های آنان را به عنوان اقدامی ماجراجویانه و ضدانسانی بشدت محکوم میکند! کشتار وآواره کردن کردها اقدامی جنایت بار در زمانیست که فاجعه کشتار ارامنه در پایان جنگ اول جهانی بدست ارتش ترکیه هنوز در خاطره‌ها باقی است.

سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور
۲۳ مهر۱۳۹۸ برابر ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹
info@iranazad.info
http://www.iranazad.info


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.