زندانی بودن یک محقق دیگر فرانسوی در ایران تایید شد

پنجشنبه, 25ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

عکس رولان مارشال و فریبا عادلخواه در وبسایت دانشگاه ساینس پو

عکس رولان مارشال و فریبا عادلخواه در وبسایت دانشگاه ساینس پو

وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه تایید کرد که یک محقق دیگر فرانسوی به نام رولان مارشال چند ماه پیش در ایران بازداشت شده است.

یک گروه پژوهشی در فرانسه روز چهارشنبه گفت که او هم در ماه ژوئن در کنار فریبا عادلخواه بازداشت شد.

انجمن “اف‌ای‌اس‌اوپی‌او” که مارشال و عادلخواه هر دو عضو آن هستند خبر بازداشت آقای مارشال را در وبسایت خود منتشر کرد.

فرانسه بازداشت رولان مارشال را “غیرقابل قبول” توصیف کرد و خواستار آزادی او شد. ایران از چند ماه پیش فریبا عادلخواه دیگر محقق فرانسوی را تحت بازداشت داشته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از ریچارد بانگاس استاد دانشگاه “ساینس پو” پاریس گزارش می دهد که آقای مارشال کارشناس آفریقا در این دانشگاه در ماه ژوئن حین سفر به ایران برای دیدار با خانم عادلخواه بازداشت شد.

به گفته آقای بانگاس این دو کارمند دانشگاه با هم رابطه عاشقانه داشتند.

اتهامات رولان مارشال معلوم نیست. آقای بانگاس گفت که او و همکارانش، مارشال را “زندانی آکادمیک” می دانند.

مقام های ایرانی در ماه ژوئیه فاش کردند که خانم عادلخواه، مردم شناس برجسته که شهروندی دوگانه ایران و فرانسه را دارد، در این کشور بازداشت شده است.

بازداشت آقای مارشال که ابتدا توسط روزنامه فیگارو فاش شد قبلا معلوم نبود.

یک سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت که مقام های کنسولگری فرانسه در ایران چندین بار به دیدن آقای مارشال در زندان رفته اند و با خانواده او در تماس هستند.

اگنس وان در مول گفت: “ما از مقام های ایرانی می خواهیم در این مورد شفافیت نشان دهند و بدون معطلی به این وضعیت غیرقابل قبول پایان دهند.”

محققان دانشگاه ساینس پو از ناپدید شدن آقای مارشال خبر داشتند با این حال به توصیه وزارت خارجه فرانسه آن را علنی نکردند.

ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد و مقام های این کشور قبلا درخواست فرانسه برای دسترسی کنسولی به خانم عادلخواه را رد کرده اند.

اواخر تیر ماه علی ربیعی سخنگوی دولت ایران بازداشت فریبا عادلخواه را تایید کرد اما گفت که از دلیل این بازداشت اطلاعی ندارد و نمی‌داند چه کسی و به چه دلیلی او را بازداشت کرده است.

فریبا عادلخواه، پژوهشگر موسسه مطالعات سیاسی پاریس (سیانس پو)، بیش از یک ماه پیش در یکی از سفرهای خود به ایران بازداشت شد.

گفته می‌شود ماموران اطلاعات سپاه پاسداران خانم عادلخواه را در منزلش بازداشت کرده‌اند اما مقام‌های ایران درباره دلیل بازداشت او توضیحی نداده‌اند و اتهامی علیه او مطرح نشده است.

فریبا عادلخواه در رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه استراسبورگ فرانسه تحصیل کرده و دکترای خود را از مدرسه مطالعات عالی علوم اجتماعی در پاریس گرفته است.

حوزه پژوهش خانم عادلخواه عمدتا به مسائل زنان و رویدادهای اجتماعی در ایران و افغانستان مربوط است.

او در سفرهای خود به ایران در زمینه‌‎های مختلف از جمله اقتصاد و سیاست هم سخنرانی داشته است.

در سال‌های گذشته بازداشت شهروندان دو تابعیتی به اتهام تلاش برای نفوذ یا جاسوسی در ایران، بارها خبرساز شده و به یکی از مسائل مورد اختلاف این کشور با دولت‌های دیگر تبدیل شده است.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.